Транспортний шеринг: маркетингові аспекти

Автор(и)

  • Неля Іванечко Західноукраїнський національний університет
  • Олена Борисяк Західноукраїнський національний університет
  • Ірина Леонова Західноукраїнський національний університет

DOI:

https://doi.org/10.35774/visnyk2021.01.055

Анотація

Вступ. Економіка спільного споживання є однією з найбільш швидкозростаючих сегментів світової економіки, темпи зростання якої мало сповільнилися у 2020 р. передумовами для збільшення споживчого попиту в цій сфері є не тільки економія і зручність, а й доступність онлайн-технологій у будь-яких умовах. Сучасні технології зумовили розвиток транспортного шерингу. Всі форми шерингу об’єднані спільною ідеєю і за допомогою Інтернет-платформ здійснюється обмін споживчими цінностями.

Мета дослідження визначення перспектив та застосування наявних шеринг- моделей на українському ринку транспортних послуг.

Методи дослідження охоплюють загальнонаукові та емпіричні прийоми економічної науки. Використано методи системного аналізу і синтезу, порівняння, зведення та групування.

Результати дослідження. розглянуто основні поняття шерингової економіки, а саме: колівінг, коворкінг, краунфандинг, каршеринг, кікшеринг, карпулінг. проаналізовано вітчизняний ринок транспортного шерингу та виявлено низький рівень розвитку цієї сфери, на відміну від світового ринку. Виявлено переваги та недоліки каршерингу та кікшерингу. Зокрема, переваги каршерингу: ефективне та економне використання транспортного засобу; зниження навантаження на навколишнє середовище; цілодобовий доступ до автомобілів; у вартість послуги включено пальне, мийка та амортизація транспорту. переваги кікшерингу: не потрібно водійських прав; маневрений; самокати можна залишати в будь-яких місцях; пристрій тримає зарядку на 45 км; легкий та доступний в управлінні. Недоліки каршерингу: необхідно мати посвідчення водія; потрібно брати і залишати авто на спеціалізованих парковках; низька доступність у регіонах; процедура каршерингу прив’язана до інтернету; заборонено перевозити великі обсяги вантажу, речей і тварин. Недоліки кікшерингу: не комфортно у холодну та дощову пору року; не можна виїжджати за межі позначеної зони; підвищується рівень небезпеки під час опадів; складно перевозити багаж.

Щодо прогнозування доходу, то для каршерингу пропонуємо розраховувати шляхом додавання сум добутків множення: кількості транспортних засобів окремого виду на кількість поїздок протягом дня; на вартість однієї поїздки; на кількість днів у відповідному звітному місяці (періоді). проте, слід мати на увазі, що у каршерингу на відміну від кікшерингу значно більша витратна частина на амортизацію й обслуговування транспортного засобу.

Перспективи. У майбутніх дослідженнях плануємо розглянути особливості велошерингу та скутершерингу та перспективи їхнього розвитку на українському ринку транспортних послуг.

Біографії авторів

  • Неля Іванечко, Західноукраїнський національний університет
    кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу
  • Олена Борисяк, Західноукраїнський національний університет

    кандидат економічних наук, старший викладач кафедри маркетингу,

  • Ірина Леонова, Західноукраїнський національний університет
    студентка 4 курсу ОС «бакалавр» факультету економіки і управління

Посилання

Ivanechko N., Borysova T., & Monastyrskyi G. Research of customer buying behavior on the Ukrainian electromobile market. Financial and credit activity: problems of theory and practice. 2020. Issue 4(35), Р. 507–513. URL: https://doi.org/10.18371/ fcaptp.v4i35.222527 (дата звернення: 04.01.2021).

Поліщук С. В. Шерингова економіка в Україні як спосіб вирішення проблеми обмеженості ресурсів громадян. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу. 2017. № 3 (39). С. 23–26.

Гура А. О., Гуцан Т. Г., Сотніков Д. В.. Можливості та перспективи розвитку шерингової економіки в Україні. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Серія : Економіка. 2018. Вип. 18. С. 14–27.

Дзюба О. М, Матвієнко К. М. Аналіз особливостей функціонування і розвитку економіки спільної участі на прикладі бізнес-моделі компанії UBER. Науковий журнал. 2017. Вип. 5. С. 116–124.

Лессиг Л. Ремикс: Искусство и торговля процветают в гибридное экономике. URL: https://archive.org/details/LawrenceLessigRemix/page/n13/mode/2up (дата звернення: 04.01.2021).

Botsman R. What’s Mine Is Yours: Rise Of Collaborative Consumption. URL: http://www.fastcoexist.com/3022028/the-sharing-economy (дата звернення: 04.01.2021).

What is the Sharing Economy? URL: https://truust.io/blog/what-is-the-sharing- economy/ (дата звернення: 05.01.2021).

Mack J., Koegel J., Cho Y. Advantages and disadvantages of car sharing. URL: https://carsharingefl2.wordpress.com/2015/05/12/advantages-anddisadvantages- of-car-sharing/ (дата звернення: 05.01.2021).

Офіційний сайт компанії «IFsharing». URL: https://www.ifsharing.oresund. solutions/contacts (дата звернення: 05.01.2021).

Офіційний сайт компанії «Getmancar». URL: https://getmancar.com.ua/ (дата звернення: 06.01.2021).

Офіційний сайт компанії «Mobilecar». URL: https://mobilecar.com.ua/ (дата звернення: 06.01.2021).

Офіційний сайт «Bolt». URL: https://bolt-ua.com/ (дата звернення: 06.01.2021).

Офіційний сайт «Kiwi». URL: https://www.kiwi.com/ (дата звернення: 06.01.2021).

Соціологічна група «Рейтинг». URL: http://ratinggroup.ua/ru/ (дата звернення: 06.01.2021).

Завантаження

Опубліковано

2021-03-01

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА І УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають