Соціальна відповідальність бізнесу як інструмент міжнародного корпоративного менеджменту в умовах кризи

Автор(и)

  • Роман Зварич Західноукраїнський національний університет
  • Вікторія Гомотюк Західноукраїнський національний університет
  • Ігор Рівіліс M3 Technology LLC
  • Юрій Дейнека Тернопільська міська рада

DOI:

https://doi.org/10.35774/visnyk2022.02.142

Анотація

Вступ. Визначальною ознакою нормального функціонування суспільних відносин та умовою стійкої динаміки розвитку країни слугує соціально відповідальна поведінка особи, бізнесу, держави. В умовах кризи соціально-економічні процеси набувають нестійкого характеру, соціальні ризики зростають, посилюються і поглиблюються. Важливо забезпечити баланс суспільних процесів через узгодження інтересів суб’єктів господарювання і соціуму, збалансування соціальних пропорцій і досягнення визначених пріоритетів з метою запобігання нагромадженню соціальних деформацій. У цьому аспекті особливого значення набуває проблема соціальної відповідальності суб’єктів економіки через формування сприятливого бізнес-середовища. Як результат, сьогодні актуальним є дослідження процесу соціальної відповідальності бізнесу як інструменту міжнародного корпоративного менеджменту в умовах кризи.

Методи. Методологічною основою дослідження є сукупність основних положень теорії менеджменту, кризової теорії, а також сучасних концепцій корпоративного управління. Вирішення визначених завдань здійснювалося за допомогою набору загальнонаукових методів дослідження: аналіз наукової літератури, логічно- теоретичний метод (для встановлення етапів та підходів становлення соціальної відповідальності бізнесу), метод аналогії та порівняння (для визначення сфери прояву та вигоди впровадження соціальної відповідальності бізнесу), теоретичний синтез, класифікація, методологічне узагальнення, системний аналіз і синтез (для проведенні дослідження загроз сталого розвитку бізнесу в умовах кризи), експертне оцінювання та наукова абстракція.

Мета дослідження обґрунтування підходів та етапів становлення соціальної відповідальності бізнесу, оцінка розвитку бізнесу в кризових умовах виконання цілей сталого розвитку, визначення макроекономічних проблем та перешкод міжнародного корпоративного управління і напрацювання заходів системного вдосконалення соціальної відповідальності суб’єктів господарювання.

Результати. Встановлено, що теорія соціальної відповідальності бізнесу пройшла декілька етапів: становлення, бізнес-етика та волонтерство, посилений зв’язок із сталим розвитком, етап мотиваційних причин (охорона навколишнього середовища, екологічне різноманіття і стейкхолдери), інституалізація на національному рівні та поява міжнародних стандартів. Виокремлено підходи до становлення соціальної відповідальності бізнесу, зокрема: підхід корпоративного егоїзму, корпоративного альтруїзму, соціальних вимог, стейхолдерський підхід та підхід етичного обов’язку. Оцінено розвиток бізнесу в кризових умовах виконання цілей сталого розвитку, зокрема в умовах пандемії та війни. Визначено макроекономічні проблеми та перешкоди міжнародного корпоративного управління і напрацьовано заходи системного вдосконалення соціальної відповідальності суб’єктів господарювання.

Перспективи. подальші наукові пошуки доцільно спрямувати на проблеми сталого розвитку бізнесу в умовах війни, а також на сфери прояву упровадження соціальної відповідальності бізнесу в поствоєнний період.

Ключові слова: війна, криза, корпоративне управління, міжнародний менеджмент, механізм сприяння, пандемія, соціальна відповідальність бізнесу, цілі сталого розвитку.

Біографії авторів

  • Роман Зварич, Західноукраїнський національний університет
    доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин
  • Вікторія Гомотюк, Західноукраїнський національний університет
    кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародних економічних відносин
  • Ігор Рівіліс, M3 Technology LLC
    виконавчий віце-президент, головний операційний директор, PhD студент, Західноукраїнський національний університет
  • Юрій Дейнека, Тернопільська міська рада
    начальник управління стратегічного розвитку міста

Посилання

Бойко О. Соціальна відповідальність бізнесу у період воєнного стану. URL: https://eba.com.ua/sotsialna-vidpovidalnist-biznesu-u-period-voyennogo-stanu

Букреєва Д., Денисенко К. Соціальна відповідальність бізнесу як основа забезпечення ділової активності підприємств: євроінтеграційний аспект. Економіка та суспільство, 38. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022- 38-52

Latapi Agudelo, M., Johannsdottir, L., Davidsdottir, B. A literature review of the history and evolution of corporate social responsibility. International Journal of Corporate Social Responsibility 4, 1 (2019). URL: https://www.researchgate.net/publication/330563745_A_literature_review_of_the_history_and_evolution_of_ corporate_social_responsibility/link/5fc4823fa6fdcc6cc6846b04/download

Lindeque, J., Samuel, O., Kraft, C. Small Businesses’ Social Responsibility and Political Activity Survey Studies: A Review, Synthesis, and Research Agenda. URL: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/21582440221085020

Chih-Cheng Chen, Asif Khan, Tanaporn Hongsuchon, Athapol Ruangkanjanases, Yen-Tzu Chen, Ornlatcha Sivarak, Shih-Chih Chen. The Role of Corporate Social Responsibility and Corporate Image in Times of Crisis: The Mediating Role of Customer Trust. Int. J Environ Res Public Health. 2021 Aug; 18(16): 8275. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8394849/

Seely, H. Top Corporate Social Responsibility Trends 2022. Work for impact. 2022. URL: https://www.workforimpact.com/blog/top-corporate-social-responsibility- trends-2022

Kurland, N., Baucus, M., Steckler, E. Business and society in the age of COVID-19: Introduction to the special issue, Business and Society Review, S1, p. 147–157, 2022. URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/basr.12265

Stern, J. The Business Benefits of Corporate Social Responsibility Impact Assessments. Forbes. 2022. URL: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/ 2022/01/24/the-business-benefits-of-corporate-social-responsibility-impact- assessme nts/?sh=67db47883209

Clendaniel, M. The 10 most innovative companies in corporate social responsibility of 2022. URL: https://www.fastcompany.com/90724377/most-innovative-companies- corporate-social-responsibility-2022

Kroese, M. Steps Toward Building More Sustainable Organizations. Harvard Business Review. URL: https://hbr.org/sponsored/2022/05/steps-toward-building- more-sustainable-organizations

В Україні схвалено концепцію розвитку соціально відповідального бізнесу до 2030 року. Міністерство економіки України. URL: https://www.me.gov.ua/news/ detail?id=8baf7d2c-af65-4af7-af48-e1160084e828

Зварич Р., Дудник Ю., Гомотюк В., Боднар С. Ризик-менеджмент цифрової трансформації в умовах пандемії. Вісник Економіки. № 1, 2022. С. 38–53. URL: http://visnykj.wunu.edu.ua/index.php/visnykj/article/view/1330

Wickert, Ch. Corporate Social Responsibility Research in the Journal of Management Studies: A Shift from a Business-Centric to a Society-Centric Focus. Journal of Management Studies. Volume 58, Issue 8, p. E1-E17. URL: https://onlinelibrary. wiley.com/doi/10.1111/joms.12775

Fu, L., Boehe, D. Explainer: what is corporate social responsibility or CSR – and what do investors need to know? URL: https://theconversation.com/explainer-what-is- corporate-social-responsibility-or-csr-and-what-do-investors-need-to-know-169256

The changing nature of corporate social responsibility. URL: https://umdearborn. edu/news/changing-nature-corporate-social-responsibility.

Greenaway, K. 5 Ways to Win at Corporate Social Responsibility in 2022. URL: https://onetribeglobal.com/sustainable-business/5-ways-to-win-at-corporate-social- responsibility-in-2022/

Understanding corporate CSR in the digital era. Blog QHSE. Quality & EHS Management in the digital age. URL: https://www.blog-qhse.com/en/understanding- corporate-csr-in-the-digital-era

Завантаження

Опубліковано

2022-07-30

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Зварич, Роман, et al. “Соціальна відповідальність бізнесу як інструмент міжнародного корпоративного менеджменту в умовах кризи”. Вісник Економіки, no. 2, July 2022, pp. 142-56, https://doi.org/10.35774/visnyk2022.02.142.