Чинники формування організаційної культури сучасних логістичних підприємств: загальне та особливе
DOI:
https://doi.org/10.35774/visnyk2023.01.020Анотація
Вступ. Зміни, що відбулися в глобальному і національному економічному середовищах, викликали активізацію, уваги до діяльності логістичних підприємств, зростання конкуренції на ринку логістичних послуг, необхідність підвищення економічної ефективності їх функціонування та конкурентоспроможності, які значною мірою обумовлені якістю менеджменту і насамперед типом та рівнем організаційної культури цих підприємств. Для її формування визначальне значення має об’єктивна і повноцінна діагностика чинників, які впливають на вибір моделі організаційної культури, методичних підходів до її побудови, насамперед з урахуванням типу цілей та завдань сучасних логістичних підприємств, що обумовлює потребу в розвитку сучасної теоретико-методологічної платформи для їх вирішення.
Мета дослідження – розвиток теоретико-методологічних положень щодо формування організаційної культури підприємств і організацій та вироблення пропозицій щодо аналітики чинників, які на це впливають і які потрібно враховувати в діяльності логістичних підприємств в умовах сучасних викликів.
Методи дослідження. За основу дослідження взято системний підхід, який охоплює сукупність таких методів пізнання: аналіз і синтез, систематизація, експертне оцінювання внутрішнього і зовнішнього середовища організації, pest- aналіз, компаративний аналіз.
Результати. На основі аналізу теоретичних розвідок українських та зарубіжних вчених щодо проблеми дослідження організаційної культури підприємств і чинників, що впливають на її формування, висунута та обґрунтована гіпотеза про доцільність розгляду досліджуваної проблеми через поєднання загального й особливого, врахування специфіки діяльності різного типу організацій, змісту їх робіт та способу організації виконання, що важливо для стратегічного, оперативного і ситуаційного управління. Узагальнено методичні підходи до класифікації чинників формування організаційної культури підприємств та доповнено її чинниками, що виражають специфіку їх функціональної діяльності. проаналізовано діяльність різного типу логістичних підприємств в умовах сучасних викликів (поширення епідемії Covid-19, військові дії рФ на території України, проблеми, пов’язані з руйнацією енергетичної системи України та транспортної інфраструктури, тенденції до спадання економічної динаміки в світі тощо). Обґрунтовано необхідність актуалізації аналітичної діагностики з урахуванням змін у зовнішньому середовищі діяльності логістичних підприємств, орієнтації на посилення чинників підвищення конкурентних переваг і конкурентоспроможності цих підприємств.
Перспективи. подальші наукові дослідження доцільно зосередити на емпіричному аналізі практики формування організаційної культури різних типів логістичних підприємств, особливостях адаптації їх організаційної культури до умов діджиталізації та дистанційної роботи.
Ключові слова.: організаційна культура, чинники формування організаційної культури, критерії класифікації чинників організаційної культури, методичні підходи до формування організаційної культури.
Посилання
Андросова О. Ф. Стратегія формування корпоративної культури та ефективність від її реалізації на підприємствах машинобудування : дис. … д-ра екон. наук, 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності); Національний Університет «Запорізька Політехніка». Запоріжжя, 2019. 465 с. URL: http://phd.znu.edu.ua/page/dis/08_2019/Androsova_dis.pdf.
Баннікова К. Організаційна культура як фактор управління людськими ресурсами міжнародних компаній : дис. … канд. соціологічних наук, 22.00.04 – спеціальні та галузеві соціології; Харківський гуманітарний. Університет «Народна українська академія», Харків, 2017. 267 с. URL:http://dissertations. karazin.ua/sociology/resources/55d23f301e92d2b36282dcbf097e96e1.pdf.
Захарчин Г. Механізм формування організаційної культури на підприємстві. Формування ринкової економіки в Україні. 2009. № 9. C. 241–248.
Менеджмент. Понятійно-термінологічний словник ; за заг. ред. Щокіна Г. В. та інших. Київ : МАУП, 2007. 744 с.
Харчишина О. В. Формування організаційної культури в системі менеджменту підприємств харчової промисловості : моногр. Житомир : Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 290 с.
The Best Definitions of Organizational Culture. The Human Capital Hub. 27.08.2020. URL: https://bit.ly/3SOONNcS
Eldrige J., Crombie A. A Sociology of Organization. London: Routledge, 1974. 224 p.
Ніконенко Л. В. Формування організаційної культури як інструменту управління. Київ, 2020. URL: https://dspace.nau.edu.ua/handle/NAU/48224
Монастирський Г. Л. Теорія організації : навч. посіб. Київ : Знання, 2008. 319 с.
Марченко В. М., Шутюк В. В. Логістика: підруч. Київ : Видавн. дім «Артек», 2018. 312 с. URL: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/31833
Баркова К. О. Формування організаційної культури в стратегічному управлінні підприємства : дис. … д-ра філософії за спеціальністю 073 «Менеджмент» (07 – Управління та адміністрування). Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця. Харків, 2020. URL: https://www.hneu.edu. ua/wp-content/uploads/2021/03/Barkova-K.O.-Dysertatsiya-Vchenna-rada- DF-64.055.016-2021.pdf.
Ринкевич Н. С. Трансформація організаційної культури підприємств в умовах модернізації : дис. … канд. екон. наук. 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Київ, 2020. Інститут економіки промисловості НАН України. URL: https://iie.org.ua/wp-content/ uploads/2021/05/dysertatsiia-rynkevych-n.s..pdf.
Полиняк В. В. Організаційна культура логістичних підприємств: чинники змін в умовах війни. Актуальні проблеми економіки, фінансів, обліку та права: теорія і практика: зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф. (Полтава, 16 вересня 2022 р.). Полтава : ЦФЕНД, 2022. С. 18. URL: http://www.economics. in.ua/2022/08/24-2022.html?m=1