Теорія аукціонів та її практичне застосування
DOI:
https://doi.org/10.35774/visnyk2021.01.143Анотація
Вступ. Широкомасштабне застосування аукціонів сьогодні у різних сферах за умови уникнення спотворень поведінки економічних агентів вчені розглядають як один із дієвих інструментів підвищення суспільного добробуту. Дослідження, проведені лауреатами Нобелівської премії з економіки 2020 року полом Мілгромом і робертом Вілсоном, дали змогу переосмислити можливості пере форматування аукціонів для забезпечення максимальної вигоди від їх проведення для усіх суб’єктів. п. Мілгром і р. Вілсон продемонстрували, яким чином технічно складні «конструкції» економічної науки з побудови оптимальних дизайнів аукціонів уможливлюють отримання цілковитої матеріальної вигоди для суспільства.
Мета дослідження – бґрунтувати специфіку теорії аукціонів, формати проведення останніх та внесок у їх розвиток п. Мілгрома і р. Вілсона – лауреатів Нобелівської премії з економіки 2020 р.
Методи.У ході підготовки статті використовувались загальнонаукові методи дослідження: аналіз, синтез, індукція, дедукція, а також метод формалізації, які найбільшою мірою сприяли можливості виявлення специфіки теорії аукціонів, форматів їх проведення та обґрунтування наукового доробку вчених-Нобелівських лауреатів з економіки п. Мілгрома і р. Вілсона у розвиток теорії та практики застосування аукціонів.
Результати. Дослідження п. Мілгрома і р. Вілсона, відзначені Нобелівською премією «за поліпшення в теорії аукціонів і розробку нових форматів аукціонів» («for improvements to auction theory and inventions of new auction formats»), доводять, що теорія аукціонів є дієвим інструментом для регуляторів та урядів різних країн, які зацікавлені в пошуку способів найбільш ефективного застосування тих чи інших активів. На відміну від більшості економічних моделей, які зазвичай потребують спрощення і абстракції, висновки вчених з теорії аукціонів достеменно можливі для застосування у конкретній практичній площині – від торгівлі сировиною і цінними паперами – до здійснення державних закупівель, проведення тендерів компаній, розподілу надр і радіочастот, онлайн-реклами тощо. Тоді як попередні дослідники, зокрема У. Вікрі, р. Маєрсон, присвячували свої праці аукціонам з приватною цінністю (коли для кожного покупця цінність об’єкта відома лише йому і не залежить від думки інших учасників аукціону), р. Вілсон вперше з кінця 1960-х рр. зосередив увагу на аналізі аукціонів із загальноприйнятою цінністю (коли об’єкт становить однакову цінність для усіх учасників аукціону, однак кожен з них може володіти власною унікальною інформацією щодо нього). Зокрема, на аукціонах за право видобутку нафти на визначеній ділянці її цінність для всіх учасників торгів є однаковою, однак інформація щодо запасів родовища і специфіки ділянки може бути різною. р. Вілсон також обґрунтував, якою повинна бути поведінка раціонального учасника аукціону задля уникнення так званого «прокляття переможця» (ситуації, за якої той, хто виграв об’єкт, попередньо призначить надмірно високу ціну, якщо керуватиметься тільки власною оцінкою прибутку). Аукціони з продажу радіочастот у США є найбільш масштабним і найбільш відомим прикладом практичного застосування висновків р. Вілсона і п. Мілгрома, завдяки якому раніше неефективний та практично безкоштовний розподіл ліцензій перетворився на спосіб досягнення виграшу як для продавців і покупців, так і для суспільства.
Перспективи. Теорія аукціонів буде розвиватися у майбутньому з огляду на нові виклики, зумовлені, зокрема, необхідністю розробки інструментів і механізмів проведення віртуальних аукціонів з метою адекватної їх адаптації до цифрової реальності. Актуалізується необхідність розробки «дорожньої карти» з усунення недоліків, які притаманні наявним форматам аукціонів з урахуванням прискореного розвитку технологій, підвищення мобільності, глобалізації і цифрової орієнтації економіки.
Ключові слова: аукціон, дизайн аукціону, оптимальні аукціони, ефективні аукціони, «англійський аукціон», «аукціон першої ціни», «голландський аукціон», «аукціон другої ціни», «аукціон, в якому платять усі учасники», «прокляття переможця», приватна цінність, загальноприйнята цінність, аукціон радіочастот.
Посилання
Vickrey, W. (1961). Counterspeculation, auctions and competitive sealed tenders. Columbia University. The Journal of finance, Vol. 16, No. 1. Р. 8–37.
Hurwicz, L., Stanley R. (2006). Designing Economic Mechanisms: Cambridge University Press. 341 р.
Maskin, Eric S., Riley, J. (1984). Optimal Auctions with Risk-Averse Buyers. Econometrica, Vol. 52, No. 6. Р. 1473–1518.
Maskin, Eric S. (2004). The Unity of Auction Theory. Journal of Economic Literature, Vol. 42, No. 4. Р. 1102–1115.
Myerson, Roger B. (1981). Optimal Auction Design. Mathematics of Operations Research, Vol. 6, No. 1. Р. 58–73.
Myerson,Roger B. (1983). Mechanism design by an in formed principal. Econometrica, Vol. 51, No. 6. Р. 1767–1797.
Nash, J. (1951). Non-Cooperative Games. The Annals of Mathematics, Second Series, Vol. 54, No. 2. Р. 286–295.
Hart, O. (1995). Firms, contracts, and financial structure. Oxford : Clarendon Press. 228 р.
Holmström, B., Milgrom, P. (1991). Multitask principal-agent analyses: Incentive contracts, asset ownership, and job design. Journal of Law, Economics, &Organization, Vol. 7, Special Issue. Р. 24–52.
Milgrom, P. (2000). Putting Auction Theory to Work: The Simultaneous Ascending Auction. Journal of Political Economy, Vol. 108, No. 2. Р. 245–272.
Milgrom, P., Stokey, N. (1982). Information, trade, and common knowledge. Journal of Economic Theory, Vol. 26, No. 1. Р. 17–27.
Milgrom, P., Weber, R. J. (1982). A theory of auctions and competitive bidding. Econometrica, Vol. 50, No. 5. Р. 1089–1122.
Wilson, R. B. (1967). Competitive bidding with asymmetrical information. Management Science, Vol. 13, No. 11. Р. 816–820.
Wilson, R. (1979). Auctions of Shares. The Quarterly Journal of Economics, Vol. 93, No. 4, Р. 675–689.
Wilson, R.(1977). Loss of income from a partial auction. Stanford University: Graduate school of bussines. Research Paper, No. 338, 25 p. URL: https://www. gsb.stanford.edu/faculty-research/working-papers/loss-revenue-share-auction (дата звернення: 28.01.2021).
Еквівалентність доходу. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Revenue_equivalence (дата звернення: 28.01.2021).
Вальд Б. Нобелівська премія з економіки: за що двоє американців отримають престижну премію у 2020 році. URL: https://ucap.io/nobelivska-premiya-z- ekonomiky-2020-teoriya-aukczionu/(дата звернення 30.01.2021).