Конкурентоспроможність національної економіки: роль ефективності системи вищої освіти

Автор(и)

  • Сергій Солодовніков Сумський державний університет
  • Вадим Лебідь Сумський державний університет

DOI:

https://doi.org/10.35774/

Ключові слова:

конкурентоспроможність, національна економіка, ефективність, вища освіта, людський капітал, глобальна конкуренція, інновації, економічне зростання, управління освітніми ресурсами, політика вищої освіти, наукова діяльність, Індекс людського капіталу, система освіти

Анотація

Вступ. Людський капітал – основа конкурентоспроможної країни. Країни з меншим фінансовим капіталом мають менше коштів і можливостей витрачати на ефективну вищу освіту, що зумовлює відплив людського капіталу до країн із високим рівнем конкурентоспроможності, зокрема з показником більшого ВВП на душу населення. В рамках діяльності Світового банку розраховується індекс людського капіталу, що є частиною Human Capital Project та має значення від 0 до 1, де чим більше значення, тим кращий показник. Для України, за даними Світового банку даних, такий показник сягає значення у 0,6, що відповідає рівню таких країн як Албанія, Боснія та Герцоговина, Болгарія, Косово, та Молдова. Для сусідніх країн-членів Європейського союзу значення рівне 0,7, а саме для: Польщі, Словаччини, та Румунії. ЗВО навчає частину населення, а її освітня діяльність збільшує людський капітал. Так само дослідницька та трансферна діяльність ЗВО генерує наукові та технологічні знання, які приводять до економічного зростання, зокрема збільшення ВВП.

Мета дослідження. Мета дослідження – визначення ролі системи вищої освіти у впливі на конкурентоспроможність національної економіки.

Методи. Дослідження базується на відкритих даних Світового банку, Організації економічної співпраці та розвитку.

Результати. Результатами дослідження є визначення впливу фінансування вищої освіти на конкурентоспроможність держави. Зокрема, після аналізу ВВП Європейських країн та основних індексів, які враховують освітню діяльність та або її результати, стає очевидним, що країни з вищим реальним обсягом фінансування вищої освіти демонструють вищі показники у рейтингах ключових індексів, таких як інтелектуального капіталу та людського розвитку. Це забезпечує їм потенціал для подальшого економічного зростання. Інвестування у вищу освіту прямо впливає на підвищення ВВП та показників доходів на душу населення, тож країни, які інвестують більше у вищу освіту, мають кращі перспективи для підвищення ВВП та показників доходів на душу населення.

Перспективи. Перспективами подальших досліджень є визначення напрямів фінансування вищої освіти з метою визначення ефективної відсоткової ставки у відношенні до ВВП, для країн, які мають низький ВВП. Визначення реального розміру фінансування на одного здобувача вищої освіти, який здатний забезпечити можливості привернення інвестицій у країну, повернення інтелектуального капіталу та зменшення відпливу мізків, розвитку нових технологій та забезпечення економічного зростання.

Біографії авторів

  • Сергій Солодовніков, Сумський державний університет

    науковий співробітник, кафедра маркетингу

  • Вадим Лебідь, Сумський державний університет

    кандидат економічних наук, старший науковий співробітник, кафедра маркетингу

Посилання

Pastor, J. M., Peraita, C., Serrano, L., & Soler, Á. (2018). Higher education institutions, economic growth and GDP per capita in European Union countries. European Planning Studies, 26(8), 1616–1637. URL: https://doi.org/10.1080/09654313.2018.1480707

Sudmant, W. (2009). The economic impact of the University of British Columbia. Planning and Institutional Research, UBC. Vancouver: University of British Columbia. URL: https://president.ubc.ca/files/2013/02/economic_impact_2009.pdf

Schubert, T., & Kroll, H. (2014). Universities’ effects on regional GDP and unemployment: The case of Germany. Papers in Regional Science, 95(3), 467–489. URL: https://doi. org/10.1111/pirs.12150

Hryhorash, O., Bocharov, D., Bondar, A., Zhuravka, O., Mordan, Y., & Teslenko, T. (2022b). THE EFFICIENCY OF INDIVIDUAL AND PUBLIC SPENDING ON HIGHER EDUCATION IN OECD COUNTRIES AND IN UKRAINE. Financial and credit activity problems of theory and practice, 5(46), 453–462. URL: https://doi.org/10.55643/ fcaptp.5.46.2022.3909

Україна піднялася на 14 позицій в Індексі людського розвитку – Держзовнішінформ ДП. (2021, 4 січня). Держзовнішінформ ДП. URL: https://dzi.gov.ua/press-centre/ news/ukrayina-pidnyalasya-na-14-pozytsij-v-indeksi-lyudskogo-rozvytku/

Country Insights | Human Development Reports. (б. д.). Home | Human Development Reports. URL: https://hdr.undp.org/data-center/country-insights#/ranks

(б. д.-b). Language selection | European Commission. URL: https://ec.europa.eu/ eurostat/databrowser/view/sdg_08_10/default/table?lang=en&fbclid=IwAR0h3ig DK8a47kHWuE65x-kJmc5ogKMdJsoS7ROAxIQLd8daYg-OWixkyog

Solodovnikov, S. (2023). Tendencies and prerequisites of higher education image formation of institutions in the modern market environment. Vìsnik Sumsʹkogo deržavnogo unìversitetu, (4), 26–36. URL: https://doi.org/10.21272/1817-9215.2023.4- 03

Інвестиції в освіту в країнах Європи » Профспілка працівників освіти і науки України. (б. д.). Профспілка працівників освіти і науки України. URL: https://pon. org.ua/novyny/9282-investycii-v-osvitu-v-krainakh-yevropy.html

Відшкодування коштів при повторному вступі на навчання за рахунок державного бюджету у 2023 році! | Департамент економіки та фінансів. (б. д.). Департамент економіки та фінансів | КПІ ім. Ігоря Сікорського. URL: https://def.kpi.ua/node/1777

Sotnyk, I., Zavrazhnyi, K., Kasianenko, V., Roubík H. & Sidorov O. (2020). Investment Management of Business Digital Innovations. Marketing and Management of Innovations, 1, 95–109. URL: http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-07

Hammou, I., Aboudou, S., & Makloul, Y. (2020). Social Media and Intangible Cultural Heritage for Digital Marketing Communication: Case of Marrakech Crafts. Marketing and Management of Innovations, 1, 121–127. URL: http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-09

Mihalcova, B., Gallo, P., & Lukac., J. (2020). Management of Innovations in Finance Education: Cluster Analysis for OECD Countries. Marketing and Management of Innovations, 1, 235–244. URL: http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-19

Pudryk, D., Kwilinski, A., Lyulyov, O., & Pimonenko, T. (2023). Towards Achieving Sustainable Development: Interactions between Migration and Education.Forum Scientiae Oeconomia,11(1), 113–132. URL: https://doi.org/10.23762/FSO_VOL11_ NO1_6

Kwilinski A., Lyulyov O., Pimonenko T., Pudryk D. (2024). Competitiveness of higher education systems: Exploring the role of migration flow. Journal of Infrastructure, Policy and Development. 8(2), 2839. URL: https://doi.org/10.24294/jipd.v8i2.2839

Dong, Z., Wu, L., Chen, Y., Lyulyov, O., & Pimonenko, T. (2022). Intergenerational Transmission of Obesity: Role of Education and Income. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19,15931. URL: https://doi.org/10.3390/ ijerph192315931

Завантаження

Опубліковано

2024-08-04

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Солодовніков, Сергій, and Вадим Лебідь. “Конкурентоспроможність національної економіки: роль ефективності системи вищої освіти”. Вісник Економіки, no. 2, Aug. 2024, pp. 27-41, https://doi.org/10.35774/.

Схожі статті

1-10 з 693

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.