Маркетингові технології в публічному управлінні територіальною громадою: проблеми імплементації
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
територіальний маркетинг, маркетингові технології, публічне управління, територіальна громада, маркетинговий підхід в управлінні територіямиАнотація
Вступ. Підвищення автономності діяльності територіальних громад як суб’єктів економічних відносин в ухваленні управлінських рішень, що відбулося внаслідок децентралізації, потреба у забезпеченні їхньої самодостатності, нові підходи до розуміння територіальної громади як своєрідної корпорації, як локального «квазіринку», як соціуму, актуалізація проблеми підвищення ефективності економічного потенціалу громад обумовлюють необхідність нових підходів до вирішення проблем їхього розвитку, пошуку нових технологій у системі публічного управління. Серед новітніх технологій, які набувають все більшого поширення в практиці діяльності територіальних громад та їхніх органів місцевого самоврядування, – територіальний маркетинг. Його значимість визнають зарубіжні та вітчизняні науковці, хоча прикладні аспекти використання недостатньо розроблені на методологічному, методичному рівні та не використовуються широко в практиці територіальних громад України. Це актуалізує вибір теми дослідження в пропонованій читачу науковій праці.
Мета. Мета статті – розвиток теоретичних положень щодо змістовних характеристик маркетингових технологій у системі територіального маркетингу, виявлення рівня їхнього застосування у вітчизняній практиці публічного управління територіальними громадами та вироблення підходів щодо їхньої подальшої імплементації в період трансформаційних змін.
Методи. Для досягнення поставленої мети в дослідженні використано загальні та спеціальні методи: індукції та дедукції, аналізу та синтезу – для формування концептуального бачення місця маркетингових технологій у системі територіального маркетингу, структурного аналізу та систематизації – для визначення основних елементів територіального маркетингу, компаративного аналізу – для порівняння зарубіжної та вітчизняної практики використання маркетингових технологій в управлінні розвитком муніципальних утворень базового рівня, узагальнення, аргументації – для виявлення інституційних передумов та напрямків подальшої імплементації маркетингових технологій у публічному управлінні громадами.
Результати. На основі використання міждисциплінарного підходу, зокрема поєднання науки маркетингу, регіональної економіки та публічного управління, сформовано системний підхід до розкриття сутності територіального маркетингу через доповнення його трактування поняттям «маркетингові технології». Запропоновано авторське визначення маркетингових технологій, під якими розуміються способи, прийоми, інструменти, які необхідно застосувати під час використання маркетингового підходу суб’єктами публічного управління розвитком територій для досягнення цілей територіальної громади. Уточнено функціональне навантаження таких маркетингових технологій, як: маркетингові дослідження, соціально-економічний моніторинг, ресурсний аналіз, комплексний аналіз муніципальних проєктів, маркетингові технології в муніципальному ціноутворенні, маркетингові технології в оцінюванні та підвищенні інвестиційної привабливості території, локальний брендинг. Розглянуто прикладні аспекти використання маркетингових технологій у публічному управлінні територіальними громадами в Україні, виявлено недоліки та перешкоди їх повноцінного впровадження та визначено напрями подальшої імплементації.
Перспективи. Перспективними з точки зору розвитку наукових засад територіального маркетингу є дослідження щодо застосування маркетингових технологій для диверсифікації діяльності в сфері житлового ринку, використання маркетингової інфраструктури для підвищення конкурентоспроможності малого підприємництва, застосування маркетингових інструментів для забезпечення зв’язків з громадськістю.
Посилання
Kotler P., Haider I., Rein I. (1993). Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. NewVork : The Free Press, 1993. 400 p.
Фітель О. І. Концептуальні засади маркетингової діяльності територіальних громад. Регіональна економіка. 2017. № 1. С. 23–29.URL: https://re.gov.ua/ re201701/re201701_023_FitelOI.pdf.
Бондаренко В. М., Шершун К. О. Поняття та інструменти територіального маркетингу в контексті стратегічного розвитку регіонів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Економіка: зб. наук. пр. 2012. Вип. 2(36). С. 66–73.
Пирко М. Маркетинг як інструмент розвитку територій об’єднаних громад. Держава і регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. № 4. С. 63–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drep_2019_4_13.
Дроб’язко І. М. Територіальний маркетинг як механізм підвищення ефективності діяльності органів місцевого самоврядування. Теорія та практика державного управління : зб. наук. пр. Харків : Вид-во Хар. ІД НАДУ «Магістр», 2008. Вип. 2 (21). С. 149–153.
Технологія – що це таке, визначення та поняття. Economy-Pedia.com.2024. URL: https://uk.economy-pedia.com.
Окландер М. А. Методика розрахунку ефективності територіального маркетингу. Вісник Української академії державного управління при Президентові України. 2002. № 1. С. 81–91.
«Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення, затвердження, реалізації, проведення, моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад». Наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 21. 12. 2022 р. № 265. URL: https://zakon.rada. gov.ua/rada/show/v0265914-22#Text.
Бобровська О. Ю., Матвеєва О. Ю., Мунько А. Ю.Практичнийпорадник з питань управління потенціалом сталого розвитку територій в умовах децентралізації. Вип. 1: Використання органами місцевого самоврядування інструментів управління фінансовими ресурсами територіальних громад. Дніпро : ДІРДУ НАДУ, 2016. 22 с.
USAID. Плата за землю в країнах Європейського Союзу. URL: https:// decentralization.ua/uploads/attachment/document/1058/Моніторинг_ справляння_плати_на_землю.pdf.
Плата за землю в умовах воєнного стану в Україні: стан, проблеми та можливості їх вирішення. URL: https://decentralization.ua/news/16602?page=302.
Закон України №2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text.
Порядок визначення орендної плати на земельні ділянки. 18.03.2024р. URL: https://brovary-rada.gov.ua/upravlinnia-mistom/zemlekorystuvannia-ta-budivelna- polityka/poriadok-vyznachennia-rozmiru-orendnoi-platy-za-zemelni-dilianky.
«Про оренду державного та комунального майна» : Закон України від 3.10.2019р. № 157-IX. В ред. від 03. 09. 2023р. URL: https://rada.gov.ua/laws/ show/157-20#Text
Dillinger W. Decentralization and its Implicationsfor Service Delivery. Washington, D.S. : The World Bank,1994.
Порядок формування та затвердження тарифів житлово-комунальних послуг в Україні. URL: https://pravo.org.ua/poryadok-formuvannya-ta-zatverdzhennya- taryfiv-na-zhytlovo-komunalni-poslugy-v-ukrayini/.
Корінь Р. Підвищення рівня інвестиційної активності територіальних громад. Семінар «Інвестиційна активність громад». 26.04.2024 р. Всеукраїнська асоціація громад. URL: https://hromady.org.
Бушинський Є. В. Методи оцінки інвестиційної привабливості: регіональний вимір. Бізнес-інформ. 2021. № 1. С. 157–163. URL: https://www.business-inform. net/export_pdf/business-inform-2021-1_0-pages-157_163.pdf.
Aндрійчук І., Конкольняк М. Оцінювання інвестиційної привабливості ОТГ у гірських регіонах на основі державного регулювання. Економіка та суспільство. № 27. 2021. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/ view/454.
Іщук С. О., Кулініч Т. В. Оцінювання інвестиційної привабливості регіону: методичний аспект. Регіональна економіка. 2010. № 3. С. 71–78.
Бурко О. В. Фінансова оцінка інвестиційної привабливості територіальної громади як цілісного майнового комплексу (на прикладі Великоберезовецької територіальної громади). 2024. URL: https://elortu.tntu.edu.ua>handle>lib.
Литвин Н. Стан територіальних громад та їх інвестиційна привабливість. Публічне управління. 2019. № 4 (19). С. 132–143. URL: http://dx.doi. org/10.32689/2617-2224-2019-4(19)-132-143.
Інвестиційний паспорт Броварської громади. URL: https://drive.google.com/ file/d/1BztGeYveJIgX1CgRQCNCErN3fT9CNDrV/view.
Геоінформаційна система інвестиційної привабливості. URL: https:// magneticonemt.com/m1gis-interaktivna-karta-investitsijnoyi-privablivosti/.
Бобровська О. Ю., Савостенко Т. О., Пашкова Г. Г. Практичний порадник з питань управління потенціалом сталого розвитку територій в умовах децентралізації. Вип. 3: Напрями використання регіонального брендингу щодо нарощування конкурентногопотенціалу сталого розвитку. Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2016. 33 с.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник Економіки

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.