Управління розвитком територіальної громади: проблема вибору методологічного підходу
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
децентралізація, соціально-економічний розвиток, маркетинговий підхід, публічне управління, регіональна економіка, державне регулюванняАнотація
Вступ. Важливим напрямком сучасного публічного управління є управління розвитком територіальної громади. В умовах сучасних викликів, коли необхідно визначити ефективний підхід до забезпечення її стійкого та гармонійного розвитку, актуалізується проблема вибору методологічної бази управління, яка дала би змогу реалізувати найбільш адаптовану до цих викликів модель функціонування базового територіального утворення, що в сучасних реаліях розглядається не лише як адміністративно-територіальна одиниця, а й як локальний ринок, «квазікорпорація», соціум. У науковому середовищі та в практиці діяльності органів місцевого самоврядування ця проблема все ще дискусійна, що привернуло увагу до її дослідження в поданій науковій праці.
Мета дослідження полягає у порівняльному аналізі методологічних підходів до управління розвитком територіальних громад, та обґрунтуванні доцільності вибору найбільш прийнятного для практики в умовах сучасних викликів.
Методи. У процесі дослідження використовувалися універсальні методи наукового пізнання щодо особливостей управління розвитком, а також порівняння переваг і недоліків різноманітних підходів до управління розвитком територіальних громад.
Результати. Під час дослідження систематизовано основні типи розвитку територіальних громад в Україні. Зокрема, визначено такі з них: стихійний (спонтанний), цілеспрямований (плановий), економічний, екологічний, соціальний, ендогенний, екзогенний. Кожен з цих типів відіграє певну роль у формуванні стійких та конкурентоспроможних територіальних громад. Проведений порівняльний аналіз різних підходів до управління розвитком територіальних громад, відображених у науковій літературі та поширених на практиці, показав, що застосовуються централізований, децентралізований, маркетинговий, інноваційний, комунікативний, екосистемний підходи. Зроблено висновок, що ефективне управління розвитком громади потребує інтегрованого підходу. Водночас стверджується, що в сучасних умовах набуття територіальною громадою статусу суб’єкта економічного розвитку вказує на доцільність застосування маркетингового підходу, який ще не надто поширений у вітчизняній практиці публічного управління.
Перспективи подальших досліджень. На подальшу увагу заслуговує більш детальне дослідження прикладних аспектів маркетингового підходу в управлінні розвитком територіальних утворень у зарубіжній та українській практиці.
Посилання
Децентралізація. Територіальні громади. URL: https://decentralization.ua/ newgromada?area_id=3®ion_id=&otg_type_id=&year=&sort_by_square=&sort_ by_population=&sort_by_villages=&partner_map=
Підвальна О. Г., Колесник Т. В., Коваль Н. І. Державне регулювання розвитку територіальних громад регіону в умовах воєнного стану. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики. 2024. № 1 (67). С. 142–159.
Васильєва О. І., Васильєва Н. В. Концептуальні засади сталого розвитку територіальних громад. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 8. С. 74–78.
Пастух К. Стратегічне планування розвитку територіальних громад. Науковий вісник: Державне управління. 2021. № 1(7). C. 195–215.
Мельник А. Управління ресурсами території в контексті європейської та національної політики регіонального розвитку. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2018. № 3. С. 7–22.
Мельник А. Підвищення конкурентоспроможності територіальних громад в умовах реалізації нової регіональної політики України. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2019. № 1. С. 21–36.
Романова Л. В., Бережинський Д. В. Маркетинг як інструмент розвитку іміджу територіальних громад. Київський економічний науковий журнал. 2023. № 1. С. 69–75.
Фітель О. І. Концептуальні засади маркетингової діяльності територіальних громад. Регіональна економіка. 2017. № 1. С. 23–29.
Олексюк Г. В., Попадинець Н. М., Самотій Н. С. Управління територіальними громадами на засадах територіального маркетингу: теоретико-методологічні аспекти. Регіональна економіка. 2021. № 3. С. 15–27.
Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України. № 280/97-ВР. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text
Розвиток. Тлумачення із “Словника Української мови”. Словник UA. URL: https:// slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%8 2%D0%BE%D0%BA.
Планування розвитку територіальних громад навч. посіб. для посадових осіб місцевого самоврядування / Г. Васильченко, І. Парасюк, Н. Єременко. Асоціація міст України. Київ : ТОВ «Підприємство «Венгей», 2015. 256 с.
Монастирський Г. Л., Савчук Д. М. Моденрізаційний підхід до управління економічним розвитком громад. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. 2018. № 15. С 39–44.
Замула І. В. Екологічний маркетинг як інструмент забезпечення стійкого розвитку. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2016. № 1 (34). С. 82–92.
Біль М. М., Лещух І. В., Попадинець Н. М. Наукові засади дослідження ендогенного потенціалу територіальних громад. Розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. 2018. № 26. С. 267–272.
Державне управління та державна служба: [словн.-довід.]; уклад. О. Ю. Оболенський. Київ : КНЕУ, 2005. 480 с.
Стойка А. В. Інноваційні аспекти публічного управління інформаійним забезпеченням сталого розвитку територій. Електронне наукове видання. Публічне адміністрування та національна безпека. 2019. № 5. С. 92–95.
Kotler, P., Haider, D. H., & Rein, I. J. Marketing places: Attracting investment, i ndustry, and tourism to cities, states, and nations. Free Press. 1993. Р. 388. URL: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=0lwKEZc9gjsC&oi=fnd&pg=PT5 &dq=Kotler+F.+et+al.+Marketing+cities&ots=LO-HWgE0JF&sig=w14GVk3H0ipkY_ HSJaXcvpEVr84&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Линдюк А. О. Маркетинг територіальних громад як інструмент їх розвитку. Бізнес та інтелектуальний капітал. Інтелект ХХІ. 2021. № 5. С. 77–80.
Бебешко Р. В. Формування позитивного іміджу територіальних громад в контексті забезпечення сталого розвитку. Перспективи регіонального та місцевого розвитку : матеріали ІІ конф. молодих учених. Львів, 2023. С. 71–73.
Папоян А. М. Маркетинг територіальних громад як ключовий інструмент у формуванні стратегії їх розвитку. Вісник післядипломної освіти. 2024. № 28 (57). С. 259–271.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник Економіки

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.