Взаємозв’язок і синергія розвитку підприємництва та культури в сучасних умовах

Автор(и)

  • Євген Ткач Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

DOI:

https://doi.org/10.35774/

Ключові слова:

підприємництво, культура, парадигма цінностей, взаємозв’язок і синергія, економічна політика, національний історичний наратив, бренд держави, інституційні зміни

Анотація

Вступ. Підприємництво і культура в сучасному суспільстві мають розвиватись комплементарно, що зумовить виникнення синергетичного ефекту для розвитку національної економіки.

Мета. Розкрити теоретичні аспекти та особливості взаємозв’язку розвитку підприємництва і культури та їхнього синергетичного впливу на соціально- економічний розвиток у контексті формування нової парадигми цінностей громадян у сучасних умовах.

Методи. Для досягнення поставленої мети використано загальні та спеціальні методи дослідження, зокрема: систематизації, комплексного підходу, пояснення та узагальнення.

Результати. Здійснено дослідження взаємозв’язку і синергії розвитку підприємництва та культури в контексті формування нової парадигми цінностей громадян. Запропоновано використання комплексу синхронізованих між собою заходів у сфері підтримки підприємництва та у сфері підтримки розвитку національної культури за допомогою яких можна досягти найкращого результату. Зокрема, це: впровадження в освітніх закладах курсів «Організація власного бізнесу» та «Основи культури, мистецтвознавства і моралі»; розвиток інфраструктури підприємництва та культурної інфраструктури (створення культурно-мистецьких просторів); реалізація програм ефективної фінансової (у тому числі грантової) підтримки бізнесу й стартапів та культурних індустрій і проектів.

Вказано, що для нашої держави суть і значення нової парадигми цінностей мають полягати в усвідомленні, донесенні та популяризації ідеї, про те, що українці мають бути суспільством, в якому громадяни (суб’єкти соціально-економічних відносин) зорієнтовані на успіх і моральні цінності (вони створюють власний інноваційно активний та соціально відповідальний бізнес) і відчувають приналежність до славетної історії держави, що сприятиме посиленню мотивації до здійснення активностей (у сфері підприємництва, культури, мистецтва, науки та ін.).

Перспективи. Перспективи подальших досліджень пов’язані з необхідністю більш детального вивчення впливу системи цінностей на зміну способу мислення й моделі поведінки суб’єктів господарювання.

Біографія автора

  • Євген Ткач, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

    кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів і кредиту

Посилання

Бондарчук П. С. Ціннісні трансформації суспільства: український вимір. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 20. С. 134–138. URL: http://www. investplan.com.ua/pdf/20_2021/25.pdf

Бураковський І. Економічна привабливість української культури. Аналітична доповідь. Київ: ФОП Лопатіна О. О. 2019. 112 с. URL: http://www.ier.com.ua/files/ publications/Special_research/2019_UCF_report_full.pdf

Вебер M. Протестантська етика та дух капіталізму. Київ: Основи, 1994. 261 c.

Геєць В. М. Соціогуманітарні складові перспектив переходу до соціально орієнтованої економіки в Україні. Економіка України. 2000. № 1, 2. С. 4–12.

Захарчин Г. М., Струтинська Л. Р., Андрусів С. В. Розвиток підприємництва на основі синтезу культури і відповідальності. Науковий вісник НЛТУ України. 2011. Вип. 21.6. С. 186–192. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rozvitok- pidpriemnitstva-na-osnovi-sintezu-kulturi-i-vidpovidalnosti/viewer

Карий О. І. Розвиток культури як чинник соціально-економічного розвитку міста. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України: зб. наук.- техн. пр. Львів. 2008. Вип. 18. С. 295–305. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ rozvitok-kulturi-yak-chinnik-sotsialno-ekonomichnogo-rozvitku-mista/viewer

Крупський О. П., Стасюк Ю. М. Економічна культура як фактор інноваційного розвитку економіки країни. Інноваційна економіка. 2012. Вип. 9 (35). С. 56–60. URL: https://philpapers.org/archive/KRU-5.pdf.

Лабатт Г. Культура та розвиток: визнання сорока років роботи. Журнал Ідеаlist. проект культурної асоціації «Новий Акрополь». 2010. URL: https://newacropolis.org.ua/articles/kultura-ta- rozvytokvyznannia-soroka-rokiv-roboty

Норт Д. С. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки. Київ: Основи, 2000. 198 с.

Піньковська Г. В. Роль сфери культури у соціально-економічному розвитку регіонів країни. Культура народів Причорномор’я. 2013. № 254. С. 7–12.

Сирота Л. Б. Культурна сфера та економічний розвиток сучасного міста. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 25. С. 56–60.

Ткач Є. В., Нікіфоров П. О. Фіскальна та монетарна політика: макроекономічний аналіз та інституційне середовище: навч. посібник. Чернівці: Чернівец. нац. ун- т. 2022. 240 с.

Ткач Є. В., Ткач С. В. Соціально відповідальний та інноваційно активний власний мікро-, малий та середній бізнес як основа економічного розвитку. Науковий вісник Чернівецького університету: Економіка: зб. наук. праць. 2021. Вип. 830. С. 10–18.

Швед М. Вплив освіти і культури на розвиток суспільства. Prace Naukowe Akademii im. Яна Длугоша в Ченстохові. Rocznik Polsko-Ukraiński. 2014. № 16. С. 463–471. URL: http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/2941/ Rocznik_p_u_16_463.pdf

Завантаження

Опубліковано

2025-07-02

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Ткач, Євген. “Взаємозв’язок і синергія розвитку підприємництва та культури в сучасних умовах”. Вісник Економіки, no. 2, July 2025, pp. 275-89, https://doi.org/10.35774/.

Схожі статті

1-10 з 1201

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.