Сучасні підходи до вибору стратегій зростання компаній

Автор(и)

  • Наталія Скопенко Національний університет харчових технологій
  • Ірина Северина Київський національний університет імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.35774/

Ключові слова:

органічне зростання, неорганічне зростання, стратегія, розвиток, ризики, реструктуризація, злиття та поглинання

Анотація

Вступ. У сучасних умовах господарювання, що характеризуються високою нестабільністю ринкового середовища та зростанням кількості ризиків, компанії змушені шукати нові шляхи розвитку. Економічні, політичні й соціальні трансформації, зокрема спричинені воєнними подіями, зумовлюють необхідність адаптації бізнесу до нових викликів. У відповідь на ці зміни підприємства активно переходять від органічних стратегій зростання до неорганічних, зокрема через механізми злиття і поглинання (M&A), що дає змогу зміцнювати конкурентні переваги та своєчасно реагувати на зміни зовнішнього середовища.

Мета дослідження полягає у виявленні специфіки органічного та неорганічного зростання компаній, дослідженні їх сильних і слабких сторін, а також у визначенні доцільності застосування відповідних стратегій розвитку в сучасних умовах.

Методи дослідження. В основу представленого дослідження покладено методи як загальнонаукові, так і специфічні. Методи системного аналізу використовувалися для аналізу інформації про стан розвитку українських компаній; порівняльного аналізу – для зіставлення відмінностей у органічних та неорганічних стратегіях зростання; узагальнення – для дослідження факторів, що чинять негативний вплив на ведення бізнесу в країні останніми роками; табличний – для візуалізації результатів дослідження.

Результати. У досліджені встановлено, що органічне зростання забезпечує поступовий розвиток компаній завдяки використанню власних ресурсів і компетенцій, проте має обмежену динаміку та масштаби. Неорганічне зростання, натомість, базується на інтеграційних процесах, злиттях і партнерствах, що сприяє швидкому розширенню бізнесу, але супроводжується високими витратами та ризиками. Для українських компаній в умовах війни та економічної нестабільності актуальними є переважно неорганічні підходи та реструктуризація як засіб стабілізації. Вибір оптимальної стратегії має ґрунтуватися на оцінці ресурсів, інвестиційних можливостей, галузевої специфіки, і зовнішніх чинників, що визначає індивідуальну траєкторію розвитку кожного підприємства.

Перспективи. Перспективи подальших розвідок полягають у необхідності систематичного моніторингу змін зовнішнього середовища для своєчасного коригування стратегій розвитку підприємств та забезпечення їх стійких конкурентних позицій на ринку.

Посилання

Левицька А. В., Янковська, О. А. Ринок злиття та поглинання як індикатор інтеграційних процесів. Економіка: реалії часу. 2019. № 2 (42). С. 43–52. DOI: 10.5281/zenodo.3407337.

Марченко В. М. Ефективність використання ресурсів в процесі злиття та поглинання корпорацій. Формування ринкових відносин в Україні. 2017. № 1 (188). С. 51–55.

Фролова Т. О. Мотиваційні чинники процесів злиття та поглинання. Вчені записки. 2012. № 14. С. 75–82.

Верхоглядова Н. І., Лисенко Ю. В. Методичний підхід до визначення синергетичних ефектів інтеграційних угод. Придніпровська державна академія будівництва та архітектури. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2016. Вип. 1 (01). С. 48–54.

Птащенко О. В. Особливості корпоративного управління процесами злиття та поглинання. Бізнесінформ. 2020. № 11. С. 424–429.

List of mergers and acquisitions by Alphabet.

Thompson A. Google (Alphabet): Generic Competitive Strategy & Growth Strategies. 2024.

Tanabe Sumiha. The Marketing Strategy of Google. Journal of Education, Humanities and Social Sciences. 2023. Vol. 23. P. 416–421.

Stucke Maurice, Ezrachi Ariel. When Competition Fails to Optimize Quality: A Look at Search Engines. Yale Journal of Law and Technology. 2016.

Шарабура О. Як Google змінює інтернет-пошук в епоху ШІ. 2025.

Seeing restructuring through a wider lens – and embracing the opportunities. Deloitte. 2020.

Хроніки кризи бізнесу: кого в Україні найбільше накриє шторм корона-вірусу. 2020.

Заражевська С. Бізнес у білому. Сестри Сенишин побудували бренд Milla Nova, який продає на рік по 29 000 весільних і вечірніх суконь у 50 країн. Як їм вдалося подвоїти продажі у рік великої війни.

Статистика ROZETKA: товари для дому, саду та огороду, декоративна косметика перевершили довоєнний рівень. 2025.

Безпека по-українськи: як Ajax Systems будує продукт і маркетинг на 187 ринках світу. 2025.

Петрушко Л. Голодні ігри. Forbes. 2023. № 5. С. 154–159.

Три контейнери пряжі та борги – ось з чого ми стартували на новому місці. Як Рубіжанська панчішна мануфактура з Луганщини відновлює виробництво у Львові.

Орлюк М. Саудівська Аравія купила акції одного з найбільших агрохолдингів в Україні. 2024.

МХП скоротив чистий прибуток втричі і втратив від війни $10 мільйонів. 2024.

МХП подвоїв квартальний прибуток. 2025.

Завантаження

Опубліковано

2025-12-04

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Скопенко, Наталія, and Ірина Северина. “Сучасні підходи до вибору стратегій зростання компаній”. Вісник Економіки, no. 4, Dec. 2025, pp. 9-19, https://doi.org/10.35774/.

Схожі статті

1-10 з 878

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.