МАРКЕТИНГ ВІДНОСИН В СИСТЕМІ АГРОБІЗНЕСУ У КОНТЕКСТІ ВИКЛИКІВ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ

Автор(и)

  • Тарас Дудар д. е. н., професор кафедри менеджменту біоресурсів і природокористування, член-кореспондент Національної академії аграрних наук України, Тернопільський національний економічний університет

Ключові слова:

маркетинг, маркетинг відносин, агро бізнес, агропродовольча продукція, маркетингове середовище, трансакційні витрати, експорт, бізнес-процес, євроінтеграційні процеси

Анотація

Розглянуто сутність поняття “маркетинг відносин”, яке вважається концептуально новим маркетинговим підходом і основна ідея якого полягає в зміцненні ринкової позиції підприємства шляхом налагодження довгострокових взаємовигідних відносин із суб’єктами маркетингового середовища за допомогою інтегрованого впливу сукупності маркетингових інструментів на їх ринкову взаємодію на внутрішньому і зовнішньому агропродовольчих ринках. Зростання ролі маркетингу відносин у формуванні аграрного сектору України збіглося за часом з розвитком ринкових відносин, що призвело до насичення агропродовольчого ринку, розширення експортного потенціалу та посилення конкурентної боротьби.

Встановлено, що в процесі розвитку маркетингу відносин у системі агробізнесу важливого значення набуває забезпечення обліку та оцінки трансакційних витрат, оскільки вони відображають сукупність матеріальних ресурсів, спрямованих на налагодження ділових взаємовигідних відносин між суб’єктами ринкового середовища.

Здійснено системний аналіз динаміки зовнішньої торгівлі України товарами АПК з країнами ЄС та порівняльний аналіз вартісних змін українського експорту агропродовольчих товарів до європейських країн після підписання Угоди про асоціацію України з ЄС. Зокрема, позитивна динаміка зовнішньої торгівлі з ЄС переконливо доводить про посилення економічних зв’язків і розширення маркетингових відносин між Україною та країнами ЄС, зміцнення конкурентних позицій вітчизняної агропродовольчої продукції на європейському ринку. Встановлено, що український експорт продукції АПК в 2015 р. характеризується залежністю від декількох основних товарних позицій, що створює ризики значних коливань обсягів та вартості експортних поставок (кукурудза - 26,4%; насіння ріпаку -13,0%; олія соняшникова - 12,6%). За період дії односторонніх торгових преференцій з боку ЄС щодо України (січень-вересень 2015 р. порівняно з аналогічним періодом 2014 р.), загальний обсяг експортованої агропродовольчої продукції до країн ЄС зменшився на 17,7%, а вартість валютної виручки на 29,3%. Це пояснюється зниженням експортних цін за всіма позиціями агропродовольчих товарів у середньому на 16-20%, що значною мірою зумовлено поточною кон’юнктурою світового ринку, характерною в останні роки.

Запропоновано напрями розвитку маркетингу відносин в агропромислових формуваннях на шляху подальшої інтеграції вітчизняного аграрного сектору у світову економічну спільноту. Необхідною передумовою удосконалення механізму щодо розвитку маркетингу відносин в агробізнесі і забезпеченні конкурентних переваг українських товарів на ринку ЄС є гармонізація вітчизняних стандартів якості агропродовольчої продукції з європейськими.

Посилання

Кущ С. П. Сравнительный анализ основных концепций теории маркетинга взаимоотношений/С. П. Кущ//Вестник С.-Петербургского университета. - 2003. - Сер. 8. - Вып. 4 (№ 32). - С. 3-25.

Гордон Я. Маркетинг партнерских отношений / Ян Х. Гордон; пер. с англ. О. Н. Нестеровой - СПб: Питер, 2001. - 379 с.

Котлер Ф. Маркетинг. Менеджмент / Ф. Котлер; пер. с англ. под. ред. О. А. Тре¬тьяк, Л. А. Волковой, Ю. Н. Каптуревского. - СПб: “Питер”, 1999. - 896 с.

Економічний енциклопедичний словник: у 2 т. Т. 1 /Мочерний С. В. Ларіна Я. С., Устенко О. А., Юрій С. І.; за ред. С. В. Мочерного. - Львів: Світ, 2005. - 616 с.

Гаркавенко С. С. Маркетинг: підручник/ С. С. Гаркавенко. - [5-те вид. доп.]. - К. : Лібра, 2007. - 720 с.

Линтон И. Маркетинг по базам данных /Линтон И.; пер. с англ. А. Г. Скороро- хова. - Минск: Амалфея, 1998. - 272 с.

Bruhn M. Relationship Marketing. Das Management Kundenbeziehungen/M. Bruhn. - Verlag Franz Vahlen Muenchen, 2008. - 401 p.

Власенко О. П. Концептуальні засади управління трансакційними витратами в агробізнесі / О. П. Власенко // Продуктивність агропромислового виробництва. - 2009. - № 12. - С. 108-115.

Зінчук Т О. Європейська інтеграція: проблеми адаптації аграрного сектора економіки: моногр. / Т О. Зінчук. - Житомир: ДВНЗ “Держ. Агроекологічний ун-т”, 2008. - 384 с.

Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www. ukrstat.gov. ua/

Офіційний сайт Державної фіскальної служби України [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://sfs.gov.ua/

Офіційний сайт статистичної служби Європейського Союзу (EUROSTAT) [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://ukrstat.org/uk/work/stk_u/evr.htm

Шубравська О. В. Сільськогосподарське виробництво України: нові можливості та виклики розвитку / О. В. Шубравська //Економіка України. - 2015. - № 5 (642). - С. 40-51.

Здрилюк В. Б. Розвиток маркетингу відносин в агробізнесі/В. Б. Здрилюк: автореф. на здобуття наук. ступеня канд. економ. наук - Львів: 2013. - 20 с.

Крикавський Є. В. Промисловий маркетинг: підручник/ Є. В. Крикавський, Н. В. Чухрай. - Львів: Вид-во Нац. ун-ту “Львівська політехніка”, 2001. - 336 с.

Соловйов І. О. Маркетинг відносин в АПК: орієнтири на майбутнє /1. О. Со- ловйов, О. В. Самчук//Маркетинг в Україні. - 2004. - № 5. - С. 47-51.

Маркетинг взаимоотношений с потребителями /Гембл П., Стоун М., Вуд¬кок Н.; пер. с англ. В. Егорова. - М.: ФАИР-ПРЕСС, 2002. - 512 с.

Балабанова Л. В. Стратегічне маркетингове управління конкуренто¬спроможністю підприємств: навч. посібник /Л. В. Балабанова, В. В. Холод. - К.: Професіонал, 2006. - 363 с.

Войчак А. В. Маркетингові стратегії і стратегії маркетингу/А. В. Войчак// Вісник ХНУ. Економічні науки. - 2006. - Т 3. - С. 7-12.

Арестенко В. В. Місце маркетингу у процесі здобуття конкурентних переваг підприємствами АПК/В. В. Арестенко //Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнічного університету (Економічні науки). - 2012. - № 2 (18), Т 4. - С. 42-50.

Котлер Ф. Маркетинг в третьем тысячелетии: как создать, завоевать и удержать рынок/ Ф. Котлер; пер. с англ. В. А. Гольдича, И. А. Оганесовой ; науч. ред. и авт. введение Б. А. Соловьева - М.: ООО “Изд-во АСТ”, 2000. - 272 с.

References

Kushch S. P. Comparative analysis of main concepts of interrelationship marketing theory/S. P Kushch//Vestnyk S.-Peterburhskoho unyversyteta. - 2003. - Ser. 8. - Vyp. 4 (# 32). - P. 3-25.

Gordon Ian. Relationship marketing / Ian Gordon; translated from English O. N. Nesterovoi - SPb: Pyter, 2001. - 379 p.

Kotier Ph. Marketing management. / Ph. Kotier; translated from English, ed. 0. A. Tretiak, L. A. Volkovoi, Yu. N. Kapturevskoho. - SPb : “Pyter", 1999. - 896 p.

Economic encyclopedic dictionary: u 2 t. T. 1 / Mochernyi S. V. Larina Ya. S., Ustenko O. A., Yurii S. I. ; za red. S. V. Mochernoho. - Lviv : Svit, 2005. - 616 p.

Harkavenko S. S. Marketing : manual/ S. S. Harkavenko. - [5-te vyd. dop.]. - K. : Libra, 2007. - 720 p.

Linton Ian. Database marketing / Linton Ian.; translated from English A. H. Sko- rorokhova. - Mynsk : Amalfeia, 1998. - 272 p.

Bruhn M. Relationship Marketing. Das Management Kundenbeziehungen / M. Bruhn. - Verlag Franz Vahlen Muenchen, 2008. - 401 p.

Vlasenko O. P. Concepts of transactional expenditures management in agriculture business / O. P Vlasenko //Produktyvnist ahropromyslovoho vyrobnytstva. - 2009. - # 12. - P. 108-115.

Zinchuk T. O. European integration: problems of agrarian sector adaptation: mono¬graph /T O. Zinchuk. - Zhytomyr : DVNZ “Derzh. Ahroekolohichnyi un-t", 2008. - 384 s.

State Statistics Service of Ukraine [WWW resource]. - Available at: http:// wwwukrstat.gov. ua/

State Fiscal Service of Ukraine [WWW resource]. - Available at: http://sfs.gov. ua/

EUROSTAT [WWW resource]. - Available at: http://ukrstat.org/uk/work/stk_u/ evr.htm

Shubravska O. V. Agricultural production in Ukraine: new opportunities and deve¬lopment challenges / O. V. Shubravska //Ekonomika Ukrainy. - 2015. - # 5 (642). - P. 40-51.

Zdryliuk V. B. Relationship marketing development in agriculture business / V. B. Zdryliuk : avtoref. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ekonom. nauk - Lviv : 2013. - 20 s.

Krykavskyi Ye. V. Industry marketing: manual /Ye. V. Krykavskyi, N. V. Chukhrai. - Lviv : Vyd-vo Nats. un-tu “Lvivska politekhnika", 2001. - 336 s.

Soloviov I. O. Relationship marketing in agriculture complex: directions for future / 1. O. Soloviov, O. V. Samchuk //Marketynh v Ukraini. - 2004. - # 5. - P. 47-51.

Customer Relationship Marketing / Gamble P, Stone M., Woodcock N. trans¬lated from English V. Ehorova. - M. : FAYR-PRESS, 2002. - 512 p.

Balabanova L. V. Strategic marketing management of enterprise competitiveness: manual / L. V. Balabanova, V. V. Kholod. - K. : Profesional, 2006. - 363 p.

Voichak A. V. Marketing strategies and strategies of marketing / A. V. Voichak // Visnyk KhNU. Ekonomichni nauky. - 2006. - T 3. - P. 7-12.

Arestenko V. V. Marketing place in the process of achieving competitive advan¬tages by agrarian complex enterprises / V. V. Arestenko //Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnichnoho universytetu (Ekonomichni nauky). - 2012. - # 2 (18), T 4. - P. 42-50.

Kotler Ph. Marketing in the third millennium: how to create, conquer and keep the market/Ph. Kotler; translated from English V. A. Holdycha, Y. A. Ohanesovoi ; ed. B. A. Soloveva - M. : OOO “Yzd-vo AST", 2000. - 272 p.

Завантаження

Номер

Розділ

НАЦІОНАЛЬНА ТА РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА

Як цитувати

Дудар, Тарас. “МАРКЕТИНГ ВІДНОСИН В СИСТЕМІ АГРОБІЗНЕСУ У КОНТЕКСТІ ВИКЛИКІВ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ”. Вісник Економіки, no. 1, Sept. 2017, pp. 22-34, https://visnykj.wunu.edu.ua/index.php/visnykj/article/view/672.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.