Релевантна аналітика – визначальний чинник ефективного управління діяльністю підприємства
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
ефективне управління, аналітика, релевантність, бізнес-аналіз, фінансовий аналіз, бізнес-аналітик, методології гнучкого управлінняАнотація
Вступ. Функціонування підприємства вимагає постійного оцінювання стану й динаміки зовнішнього і внутрішнього середовища, ситуацій і проблем, що створює необхідність прийняття управлінських рішень, які моделюються з урахуванням потенційних можливостей: ресурсів, умов, обмежень, ризиків, непередбачуваності тощо. Одним з визначальних чинників ефективності таких рішень є релевантна аналітика. З огляду спеціальної літератури бачимо, що нині збільшилась зацікавленість науковців і практиків до застосування цього терміна. проте згідно з оцінкою національної аналітичної школи йдеться не стільки про базову сутність поняття, скільки про збагачення його змісту. Таке збагачення відбулось завдяки підвищенню ролі математичних дисциплін та цифровізації процесу підготовки, опрацювання і передавання інформації, а також можливості пошуку нових знань, отриманих з обробки великих масивів даних. Беззаперечно те, що трансформація національної економіки в ринкову розширила міжнародне співробітництво і привнесла в економіку нові явища, структури, процеси, терміни, вимірники, показники, індикатори, моделі, критерії оцінювання, за рахунок чого збагачується сутність аналітики. Тому, на наш погляд, важливо оцінити адаптацію інформаційно-аналітичної системи наших підприємств до передових ідей, розробок, технологій міжнародної наукової спільноти і практики, що підвищить ефективність регулювання розвитку української економіки.
Мета статті – розроблення теоретичних засад релевантної аналітики як передумови ефективного управління суб’єктом господарювання – системного, предметно-пізнавально-креативного процесу, спрямованого на формування дій / заходів для отримання бажаних (планових, прогнозованих, передбачуваних) результатів діяльності підприємства.
Методи дослідження. Дослідження виконане із застосуванням монографічного методу та практики створення фіксованих облікових даних та їх перетворення для оцінювання виконання прийнятих управлінських рішень і виявлення ситуацій / проблем, вирішення яких забезпечує досягнення прогнозованих / запланованих результатів діяльності функціонуючого підприємства. Для досягнення окресленої мети дослідження застосовано методи системно-функціонального аналізу, зокрема теорії пізнання, теорії прийняття рішень, структурно-часового параметричного аналізу, абстрактно-логічні, евристичні та ін.
Результати. Запропоновано визначення поняття «аналітика» – як розділена цілісність, яка синтезує різнохарактерні дані та їхню креативну інтерпретацію з виявленням причинно-наслідкових зв’язків і системною, кількісно-якісною оцінкою зміни явищ, структур, процесів, функцій, результатів, що є інформаційною базою пізнання, прогнозування й управління їх трансформацією / розвитком. Уточнено особливості формування та управління інформаційною базою підприємства і трактування поняття «релевантна аналітика» – як процес забезпечення користувачів / менеджерів запитуваною інформацією, що полегшує та здешевлює якісне виконання ними конкретних завдань, підвищує ефективність управлінського впливу на результати діяльності підприємства. розглянуто функціональну суть бізнес-аналітики і бізнес-аналітика. Запропоновано методологічні підходи до оцінювання та вирішення ситуацій / проблем, зумовлених підвищеною ризиковістю і невизначеністю.
Перспективи. подальші дослідження мають розвинути методичні підходи до забезпечення організаційно-часово-просторової порівнянності показників, обліку й аналізу віртуальних активів, обґрунтування управлінських рішень / проєктів в умовах ризиковості та невизначеності, ширшого використання переваг інтелектуального аналізу і знань, отриманих з великих масивів даних.
Посилання
Мних Є. В. Ефективність інтегрування обліково-аналітичних систем. Вісник КНТЕУ. 2013. № 1. С. 109-116.
Каракоз І. І., Самборський В. І. Теорія економічного аналізу. Київ: Вища школа, 1989. 254 с.
Лещенко Г. Т. Аналіз господарської діяльності сільськогосподарських підприємств. Київ : Вища школа, 1984. 328 с.
Аналітика. Вікіпедія. URL: uk.wikipedia.org/wiki/Аналітика
Business Analytics Solutions – Oracle. URL: https://www.oracle.com/business- analytics/
Business Analytics Definition. URL: heavy.ai/technical-glossary/business-analytics.
Сурмін Ю. П. Теорія систем і системний аналіз. Київ: МАУП, 2003. 368 с.
Dedić, N. & Stanier, C. (2016). Measuring the Success of Changes to Existing Business Intelligence Solutions to Improve Business Intelligence Reporting. Lecture Notes in Business Information Processing, 268, Р. 225–236. URL: https:// link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-49944-4_17.
Rud, O. (2009). Business Intelligence Success Factors: Tools for Aligning Your Business in the Global Economy. Hoboken, N. J: Wiley & Sons. URL: en.wikipedia. org/wiki/Business_intelligence.
Coker, F. (2014). Pulse: Understanding the Vital Signs of Your Business. Ambient Light Publishing. Р. 41–42. URL: en.wikipedia.org/wiki/Business_intelligence.
Смокіноф А. Що таке релевантність і як її підвищити? URL: https://alexsmokinof. lviv.ua/що-таке-релевантність-і-як-її-підвищит/.
Аналіз релевантної інформації для прийняття управлінських рішень. Державний університет «Житомирська політехніка» – Освітній портал. URL: learn.ztu. edu.ua.
Поняття релевантності інформації. URL: https://pidru4niki.com/1512082353305/ buhgalterskiy_oblik_ta_audit/ponyattya_relevantnosti_informatsiyi.
Кун Т. Структура наукових революцій. Київ : Port-Royal, 2001. 228 с. URL: http:// litopys.org.ua/kuhn/kuhn.htm.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вісник Економіки

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.