Аномалії в економічній поведінці користувачів інформації
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
аномалії, економічна поведінка, користувачі інформації, інформаційні ресурси, ризики, прийняття рішень, методи створення інформації, облікова система, теорія облікуАнотація
Вступ. Сучасна економіка переживає епоху, де інформація є не лише важливим ресурсом, а й ключовим фактором у прийнятті рішень. Необхідність обробки великих обсягів даних та збільшення їхньої кількості, доступ до широкого спектра інформаційних ресурсів та швидкість їх поширення створюють не лише нові можливості, а й приносять виклики, пов’язані з аномаліями в економічній поведінці користувачів інформації. Актуальність дослідження полягає в тому, що ці аномалії впливають на ефективність фінансових ринків, ризики для бізнесу та інвесторів, а також становлять загрозу для стабільності економічного середовища загалом. Нерівномірний доступ до інформації (інформаційна асиметрія), спотворення у сприйнятті даних та емоційні реакції можуть призводити до необґрунтованих рішень та небажаних наслідків. Розуміння природи цих аномалій та розробка стратегій управління ними стають критичними завданнями для економічної науки та практики. У цьому контексті дослідження аномалій в економічній поведінці користувачів облікової інформації стає не лише академічним викликом, а й важливим завданням для практичного застосування, спрямованого на покращення ефективності процесів прийняття управлінських рішень та методик обліку й інформаційного менеджменту.
Мета дослідження – вивчення, аналіз та систематизація аномалій в економічній поведінці користувачів інформації з метою визначення їхньої природи, факторів виникнення та наслідків для функціонування економіки, а також розробка рекомендацій щодо стратегій управління аномальною поведінкою економічних агентів та застосування відповідних інструментів аналізу для зменшення її негативних наслідків.
Методи. Для досягнення поставленої мети використано загальнонаукові методи пізнання, а саме: діалектичний метод, монографічний та логічний аналіз, емпіричні методи, методи порівняння, екстраполяції й узагальнення.
Результати. У результаті дослідження виявлено та проаналізовано широкий спектр аномалій в економічній поведінці користувачів інформації. Ці аспекти охоплюють різноманітність типів аномалій, основні фактори, що їх визначають, а також їхній вплив на фінансові ринки та процеси прийняття рішень. Результати аналізу надають важливі відомості для розробки стратегій управління ризиками та формулювання політики регулювання в економічному середовищі, що стикається з аномальною поведінкою користувачів інформації.
Перспективи. Перспективи дослідження аномальної економічної поведінки полягають у розробці та вдосконаленні аналітичних методів в економіці для виявлення аномалій, вдосконалення стратегій управління та удосконалення методик створення інформаційних ресурсів для бізнесу в системі обліку. Це дасть змогу більш ефективно виявляти та контролювати аномалії, забезпечуючи стабільність та ефективність економічних систем у динамічному світі.
Посилання
Kahneman D., Tversky F. Prospect theory: An analysis of decision under risk Handbook of the fundamentals of financial decision making: Part I. 2013. P. 99–127.
Thaler R. H. Misbehaving: The making of behavioral economics. WW Norton Company. 2015. 432 р.
Kahneman D., Knetsch J. L., Thaler R. H. Anomalies: The endowment effect, loss aversion, and status quo bias. Journal of Economic perspectives. 1991. Vol. 5, No. 1. P. 193–206.
Leonard T. Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. Constitutional Political Economy. 2008. Vol. 19, Issue 4. P. 356–360.
Richard H. Thaler Cass R. Sunstein. NUDGE Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, Yale University Press, New Haven & London. IASSI- Quarterly. 2019. Vol. 38, Issue 1. P. 154–164.
Shiller R. J. Irrational exuberance: Revised and expanded third edition. Irrational exuberance. Princeton university press, 2015. 392 p.
Baron J. Thinking and deciding. Cambridge University Press, 2023. 548 p.
Baron J. Rationality and intelligence. Cambridge University Press, 2005. 308 p.
Аріелі Д. Передбачувана ірраціональність. Видавництво Старого Лева, 2021. 296 c.
Akerlof G. A., Shiller R. J. Animal spirits: How human psychology drives the economy, and why it matters for global capitalism. Princeton university press, 2010. 264 p.
Kay J., King M. Radical uncertainty: Decision-making beyond the numbers. WW Norton & Company, 2020. 528 p.
Ariely D. The end of rational economics. Harvard business review. 2009. Vol. 87 (7-8). P. 78–84.
Kahneman D., Tversky A. Choices, Values, and Frames. American Psychologist. 1984. Vol. 39. P. 341–350.
Charles S. T., Lodge M. Motivated Skepticism in the Evaluation of Political Beliefs. American Journal of Political Science. 2006. Vol. 50, No. 3. Р. 755–769.
Soon C., Goh S. Fake news, false information and more: countering human biases. Institute of Policy Studies. National University of Singapore. working paper. No 31. 2018. URL: https://lkyspp.nus.edu.sg/docs/default-source/ips/ips-working- paper-31_fake-news- false-information-and-more_260918.pdf.
Maknickienė N., Masėnaitė J., Stasytytė V., Martinkutė-Kaulienė R. Investigation of the herding and contrarian behaviour of investors. International scientific conference «Contemporary issues in business, management and economics engineering 2021», 13–14 May 2021, Vilnius, Lithuania. Vilnius Gediminas Technical University. 2021. Р. 303–312.
Ariely Dan Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions. Harper Collins, 2008. 304 p.
Baravalle L. The (Dis) Unity of Cultural Evolutionary Theory: Tim Lewens (2015) Cultural Evolution: Conceptual Challenges. Oxford University Press, Oxford. ISBN: 978-0-19-967418-3, 205 h. Science & Education. 2018. Vol. 27, Issue 1. P. 225–231.
Davis J. B. Identity Economics: How Our Identities Shape Our Work, Wages, and Well-Being, George A. Akerlof and Rachel E. Kranton, Princeton University Press, vi+ 185 p. Economics & Philosophy. 2011. Vol. 27. P. 331–338.
Kahneman D., Sibony O., Sunstein C. R. Noise: A flaw in human judgment. Hachette UK, 2021. 373 p.
Семанюк В. З. Інформаційна теорія обліку в постіндустріальному суспільстві : моногр. Тернопіль : ТНЕУ, 2018. 392 с. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/ bitstream/316497/37223/1/.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник Економіки

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.