Сучасний стан імплементації комплаєнс-інструментів у систему управління підприємств, установ та організацій: перехід від державної антикорупційної політики до стандартів доброчесності OECD
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
комплаєнс, комплаєнс-інструменти, доброчесність, корпоративне управління, антикорупційна політика, стандарти OECD, НАЗК, управління ризиками, корпоративна етика, публічний секторАнотація
Вступ. У сучасних умовах суспільного розвитку особливого значення набувають питання прозорості, підзвітності та формування довіри до інституцій як у державному, так і в корпоративному секторі. Забезпечення ефективного управління підприємствами, установами та організаціями є не лише внутрішньою потребою України, а й вимогою часу, обумовленою глобальними викликами та інтеграцією у світовий економічний простір. Вектор європейської інтеграції зумовлює необхідність гармонізації національних підходів у сфері корпоративного управління та запобігання корупції зі стандартами ЄС та OECD. У цьому контексті комплаєнс-інструменти стають ключовим механізмом забезпечення доброчесності, підвищення інвестиційної привабливості та зміцнення міжнародної репутації держави.
Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні та практичному аналізі процесів імплементації комплаєнс-інструментів у систему управління українських підприємств, установ і організацій як складової реалізації антикорупційної політики та наближення до міжнародних стандартів доброчесності.
Методи. У процесі дослідження використано такі методи: діалектичний, формально-логічний, історико-правовий та порівняльно-правовий, аналізу і синтезу.
Результати. Встановлено наявність суттєвих проблем, серед яких – відсутність чинної редакції Типової антикорупційної програми юридичних осіб, що створює правову невизначеність та ускладнює формування єдиних підходів до корпоративної доброчесності. Показано, що сучасний розвиток комплаєнс-системи характеризується переходом від формального виконання антикорупційних вимог до створення культури прозорості та відповідальної поведінки відповідно до міжнародних стандартів. Обґрунтовано, що впровадження стандартів OECDу сфері корпоративного управління підвищує ефективність управлінських процесів, сприяє залученню інвестицій та формує довіру міжнародних партнерів.
Перспективи. Отримані результати можуть стати основою для розроблення ефективних механізмів державної підтримки розвитку корпоративних комплаєнс-систем та подальшої гармонізації українського законодавства зі стандартами OECD. Це сприятиме підвищенню прозорості бізнес-середовища, зміцненню довіри інвесторів та інтеграції України у світову економіку.
Посилання
Карпушенко М., Карпушенко О. Теоретико-методологічні аспекти формування системи комплаєнс-контролю. Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості. № 1 (23). 2023. С. 132–142. https://www.itssi-journal.com/index.php/ittsi/article/view/374.
Fomenko A., Hrinchenko H. Systemic basis for implementing compliance management as a framework for sustainable development of Ukrainian enterprises. Адаптивне управління: теорія і практика. Сер.: Економіка. № 19 (38). 2024. https://amtp.org.ua/index.php/journal2/ article/view/685.
Lutsenko O. Anticorruption compliance: International experience in legal regulation and innovation for Ukraine. Humanities & Social Sciences Reviews. 2019. Vol. 7, is. 5. P. 765–770. https://dspace.nlu.edu.ua/handle/123456789/17901.
Гура В. Система комплаєнс як спосіб подолання корупції. Економіка та суспільство. 2023. № 52. doi: 10.32782/2524-0072/2023-52-77.
Про засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки : Закон України від 20 червня 2022 року № 2322-IX. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2322-20#Text.
Про затвердження Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки : Постанова Кабінету Міністрів України від 4 березня 2023 р. № 220. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/220-2023-%D0%BF#Text.
Про запобігання корупції : Закон України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII. https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1700-18.
Євтушенко А. С. Механізми запобігання та протидії корупції в органах публічної влади : дис. … докт. Філософії: 281 Публічне управління та адміністрування. Харків, 2025. 245 с.
Професійний стандарт. Уповноважений з антикорупційної діяльності: затверджено Наказом Мінекономіки України від 31 грудня 2021 року № 1193. https://register.nqa.gov.ua/ uploads/0/407-nakaz_1193.pdf.
Про внесення змін до наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 грудня 2021 року № 830/21: наказ НАЗК № 22/24 від 15.01.2024. https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0099-24/ed20240115#Text.
Про скасування наказу Національного агентства з питань запобігання корупції від 15 січня 2024 року № 22/24. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1256-24#Text.
Про затвердження Типової антикорупційної програми юридичної особи: наказ НАЗК від 10.12.2021 № 794/21. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1702-21/ed20211210#Text.
Типове положення про уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції: затверджене наказом НАЗК від 27 травня 2021 р. № 277/21. https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0914-21#Text.
Методологія управління корупційними ризиками: затверджено наказом НАЗК від 28 грудня 2021 року № 830/21. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0219-22/ed20240821#n18.
Recommendation of the Council on Public Integrity. OECD/LEGAL/0435. 2017. https:// legalinstruments.oecd.org/en/instruments/OECD-LEGAL-0435.
Ukraine and the OECD. URL: https://www.oecd.org/en/countries/ukraine/ukraine-and-the-oecd. html?
Meeting of the OECD Council at Ministerial Level Paris, 7-8 June 2023. Ukraine Country Programme. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/programmes/grc/grc-eurasia/ Ukraine-Country-Programme.pdf.
Глобальні тренди у сфері етики, комплаєнсу та регулювання, повязані з використанням штучного інтелекту. https://pravo.ua/hlobalni-trendy-u-sferi-etyky-komplaiens-ta-rehuliuvanni- pov-iazani-iz-vykorystanniam-shtuchnoho-intelektu/.
Мельник Т. Український бізнес в умовах війни: сучасний стан, проблеми та шляхи їх вирішення. Journal of Innovations and Sustainability. 2023. № 7 (3). 07. doi: 10.51599/ is.2023.07.03.07.
Compliance Navigator: шлях до відповідального та ефективного бізнесу. https://business. diia.gov.ua/initiative/compliance-navigator.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Економіки

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

