СТАНОВЛЕННЯ НОРМ І ПРАВИЛ КОРПОРАТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ - ЗАПИТ СУСПІЛЬСТВА В УМОВАХ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ
Ключові слова:
транснаціональна корпорація, інституційне середовище, корпоративна соціальна відповідальність, глобалізаційний процес, стратегічні імперативиАнотація
Досліджено проблеми формування інституційного середовища корпоративної взаємодії в умовах глобалізації, геоекономічних викликів та появи нового типу соціапьноорієнтованого господарювання. Виокремлено стабілізуючий вплив соціалізації бізнесу на суспільство у площині нових суспільних вимог. Розглянуто підходи щодо впровадження практики КСВ в аспекті новітніх тенденцій та стратегічних корпоративних цінностей, зорієнтованих на збалансування соціальної активності і зростання доходності активів компанії, модифікації поведінки ТНК на міжнародних ринках в умовах конкуренції, диверсифікації менеджменту з метою підвищення конкурентоспроможності корпорації, її репутації в площині формування та реалізації інвестиційних ресурсів, здійснення вертикальної та горизонтальної координації КСВ у процесі співпраці. Розкрито особливості імплементації практик КСВ в економічну діяльність вітчизняних суб’єктів господарювання. Вказано на трансформацію підходів до моделей корпоративної взаємодії відповідно до стандартів та тенденцій постіндустріального світового господарства. Узагальнено міжнародний досвід формування інституційного поля ТНК у частині КСВ з метою диверсифікації домінантних напрямів корпоративної взаємодії в регулятивній політиці держави. Проаналізовано підходи до проблем КСВ міжнародних інститутів, національних урядів та глобальних компаній у площині формування умов координації взаємодії суб’єктів міжнародних економічних відносин. Виокремлено зрізи корпоративного управління - основу побудови фундаменту корпоративної політики в умовах глобалізації Проведено компаративний аналіз підходів до КСВ в аспекті запиту суспільства на дотримання поваги до норм права, збереження навколишнього середовища, модернізації виробництва та безпеки життєдіяльності. Вказано на креативний механізм реалізації запиту суспільства в умовах соціалізації світової економіки: диверсифікація соціальних послуг та суб’єктів їх надання, стандартизація їх якості та векторна спрямованість соціальних потреб. Звернено увагу на необхідності коригування поняття “КСВ”у напрямку прийняття терміна з більш ширшим тлумаченням, яке б спрямовувалось на інші носії процесу глобалізації - державу, міжнародні та національні організації.
Посилання
Баюра Д. Формування систем корпоративного управління на засадах соціальної відповідальності / Д. Баюра //Вісник КНУ ім. Тараса Шевченка. - 2013. - №10 (151). - С. 18-21. - (Серія : Економіка).
Дацій Н. В. Роль міжнародних стандартів у процесі розвитку та оптимізації інституту корпоративного управління [Електронний ресурс]/ Н. В. Дацій. - Режим доступу : http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv /cgiirbis_64.exe? C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD= 1&Image_file_name=PDF/vamcudu_2011_1_4.pdf.
Сазонець І. Л. Пріоритети концепції “економічного імперіалізму” в дослідженні соціальної відповідальності транснаціональних корпорацій як формальних інститутів [Електронний ресурс] /1. Л. Сазонець // Актуальні проблеми економіки. - 2012. - № 4. - С. 54-61. - Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/ UJRN/ape_2012_4_6.
Марущак Н. Корпоративна соціальна відповідальність в Україні в контексті світового досвіду / Н. Марущак // Вісник КНУ ім. Тараса Шевченка. - 2012. - Вип. 138 - С. 68-71. - (Серія : Економіка).
Головко А. Постіндустріальна трансформація світового господарства в контексті формування концепції соціальної відповідальності ТНК [Електронний ресурс]/А. Головко // Ефективна економіка. - 2013. - № 9. - Режим доступу : http://nbuv gov. ua/UJRN/efek_2013_9_41.
Garriga E., Mele D. Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory / E. Garriga, D. Mele // Journal of Business Ethics. - 2004. - №53. - P. 51-71.
Jamali D. The CSR of MNC Subsidiaries in Developing Countries / D. Jamali // Global, Local, Substantive or Business Ethics. - 2010. - № 93. - P. 181-200.
Глобальний договір ООН [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http:// www. globalcompact. org. ua.
References
Bayura, D. (2013). Formation of corporate governance system on the basis of social responsibility. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University Series: Eco¬nomics, No. 10 (151), pp. 18-21 [in Ukrainian]
Datsiy, N. (n. d.). The role of international standards in the development and optimi¬zation of corporate governance institutions. Retrieved from: http://irbis-nbuv.gov.ua/ cgi-bin/irbis_nbuv /cgiirbis_64.exe?C21 COM=2&I21 DBN=UJRN&P21 DBN= UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/vamcudu_ 2011_1_4.pdf [in Ukrainian]
Sazonets, I. L. (2012). Priorities of the concept of “economic imperialism” in the study of social responsibility of transnational corporations as formal institutions. Actual problems of economy. No. 4, pp. 54-61. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/ape_2012_4_6m [in Ukrainian]
Marushchak, N. (2012). Corporate social responsibility in Ukraine in the context of international experience. Bulletin of Taras Shevchenko Kyiv National University Series: Economics, No. 138 (68-71) [in Ukrainian]
Holovko, A. (2013). Post-industrial transformation of the world economy in the con¬text of corporate social responsibility of TNC. Efficient economy, No. 9. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2013_9_41 [in Ukrainian]
Garriga, E., Mele, D. (2004). Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics, No. 53, pp. 51-71.
Jamali, D. (2010). The CSR of MNC Subsidiaries in Developing Countries: Global, Local, Substantive or Business Ethics. No. 93, pp. 181-200.
UN Global Compact. (n. d.). Retrieved from: http://www.globalcompact.org.ua [in Ukrainian]