Організаційно-методичні засади вдосконалення планування видатків бюджету держави на соціальний захист сімей з дітьми

Автор(и)

  • Зоряна Лободіна Тернопільський національний економічний університет
  • Василь Дем’янишин Тернопільський національний економічний університет
  • Тетяна Кізима Тернопільський національний економічний університет

Анотація

Вступ. Виконання соціальних зобов’язань держави та реалізація конституційних прав громадян на соціальний захист можливі за умови проведення виваженої соціальної політики й ефективного використання бюджетних ресурсів, спрямованих на реалізацію її цілей.З огляду на це постає нагальна потреба у поглибленому дослідженні теоретичних і практичних засад здійснення видатків державного та місцевих бюджетів України на соціальний захист населення, обґрунтуванні доцільності та розробці рекомендацій щодо удосконалення зазначеного процесу.

 Методи. Теоретичною основою дослідження є наукові розробки вітчизняних і    зарубіжних вчених із питань державних фінансів та соціальної політики. У процесі дослідження використано такі методи наукового пізнання: індукції та дедукції, аналізу і синтезу, порівняння, узагальнення, асоціацій, аналогій та інші. Мета – оцінювання стану бюджетного фінансування соціального захисту населення в Україні, виявлення основних проблем та розроблення пропозицій щодо удосконалення планування видатків бюджету держави на соціальний захист сімей з дітьми в контексті забезпечення інклюзивного стійкого розвитку держави.

 Результати. На основі аналізу й оцінювання стану бюджетного забезпечення соціального захисту населення в Україні визначено основні проблеми його організації. Обґрунтовано необхідність та окреслено напрями удосконалення порядку здійснення видатків бюджету держави на соціальний захист населення.

 З    метою забезпечення реалізації соціальних прав громадян запропоновано науково-методичний підхід до удосконалення планування видатків бюджету держави на соціальний захист сімей з дітьми, який передбачає зміну порядку призначення державної допомоги при народженні дитини з урахуванням визначених параметрів (величини законодавчо встановленого / фактичного прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років та для працездатних осіб; кількості дітей віком до 3 років у одного одержувача державної допомоги при народженні дитини; кількості одержувачів зазначеної допомоги) та дає змогу покращити результативність витрачання бюджетних ресурсів.

 Перспективи. Перспективність здійснення подальших досліджень полягає у розробленні заходів, спрямованих на забезпечення гідного рівня життя усіх громадян. 

Ключові слова: соціальний захист, соціальні допомоги, державна допомога при народженні дитини, видатки бюджетів на соціальний захист, планування видатків бюджетів на соціальний захист, прожитковий мінімум.

Посилання

Затонацька Т. Г., Ставицький А. В. Вплив соціальних видатків на показники економічного розвитку країни. Світ фінансів. 2010. № 2. С. 26–32.

Лисяк Л. В. Фінансове забезпечення соціального захисту населення в Україні: проблеми та перспективи. Вісник Дніпропетровського університету. Сер. : Економіка. 2017. Вип. №11 (1). С. 23–30.

Скуратівський В. А., Палій О. М., Лібанова Е. М. Соціальна політика : навч. посіб. Київ : УАДУ, 2003. 364 с.

Лопушняк Г. Економіко-організаційні аспекти забезпечення реалізації права на соціальний захист в Україні. Галицький економічний вісник. 2011. № 2 (31). С. 10–15.

Макарова О. Державні соціальні програми: теоретичні аспекти, методика розробки та оцінки : моногр. Київ : Ліра-К, 2004. 328 с.

Cichon M., Scholz W., Meerendonk A., Hagemejer K. etal. Financingsocialprotection. QuantitativeMethodsinSocialProtection. Geneva : InternationalSocialSecurityAssoc iation, 2004. 663 р.

Надрага В. І. Соціальні видатки в контексті фінансової стабільності в Україні. Фінанси України. 2014. № 9. С. 44–51.

Опарін В., Федосов В., ЛьовочкінC. та ін. Фінансова інфраструктура України: стан, проблеми та перспективи розвитку : моногр. / за заг. ред. В. Опаріна, В. Федосова. Київ : КНЕУ, 2016. 695 [1] с.

Тропіна В. Б. Бюджетне забезпечення соціальної функції держави в Україні. Фінанси України. 2008. № 5. С. 15–31.

Чугунов І. Я. Бюджетний механізм регулювання економічного розвитку : моногр.Київ : НІОС, 2003. 488 с.

Бюджетний кодекс України : Закон України № 2456-VІ від 08.07.2010 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17.

Звіти Державної казначейської служби України про виконання Державного та місцевих бюджетів України з пояснювальними записками за 2004–2019 рр. URL : http://www.treasury.gov.ua.

Статистична інформація Державної служби статистики України «ВВП (1999– 2018 рр.)». URL : http://www.ukrstat.gov.ua.

Про державну допомогу сім’ям з дітьми : Закон України № 2811-ХII від 21.11.1992 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-12.

Про Державний бюджет України на 2017 рік : Закон України № 1801-VIII від 21.12.2016 р. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show /1801-19.

Про Державний бюджет України на 2018 рік : Закон України № 2246-VІІI від 7.12.2017 р. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 2246-19/page.

Про Державний бюджет України на 2019 рік : Закон України № 2629-VIII від 23.11.2018 р. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2629-viii.

Фактичний розмір прожиткового мінімуму за 2017–2019 рр. / Міністерство соціальної політики України. URL : http://www.msp.gov.ua/content/socialni-standarti.html.

Завантаження

Опубліковано

2020-04-16

Номер

Розділ

ФІНАНСИ І КРЕДИТ

Як цитувати

Лободіна, Зоряна, et al. “Організаційно-методичні засади вдосконалення планування видатків бюджету держави на соціальний захист сімей з дітьми”. Вісник Економіки, no. 1, Apr. 2020, pp. 69-85, https://visnykj.wunu.edu.ua/index.php/visnykj/article/view/1087.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

<< < 1 2