Інституційні дисбаланси моделі управління розвитком території

Автор(и)

  • Григорій Монастирський Західноукраїнський національний університет
  • Марина Волосюк Національний університет кораблебудування ім. адмірала Макарова

DOI:

https://doi.org/10.35774/visnyk2021.04.023

Анотація

Вступ. Надзвичайно важливим для удосконалення управління розвитком територій є визначення пріоритетів державної регіональної політики та узгодження загальнодержавних, регіональних та місцевих інтересів. На сучасному етапі інституційне забезпечення розвитку територій характеризується повільністю державних заходів щодо реалізації реформ, несистемністю забезпечення регіонального та місцевого розвитку і «точковими» законопроєктами. Тому сьогодні постала нагальна потреба дослідити сутність інституційних дисбалансів та їх вплив на управління розвитком території.

Мета. Дослідження визначальних ознак розвитку територій, особливостей еволюційних трансформацій державної регіональної політики України, визначення інституційних дисбалансів в сучасній моделі управління та їх впливів на розвиток територій.

Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети використані такі методи дослідження: системного аналізу, систематизації, узагальнення – для виокремлення ознак розвитку територій; хронологічний – для дослідження особливостей еволюційних трансформацій державної регіональної політики України; інституційного аналізу – для визначення впливу інституційних дисбалансів на розвиток територій.

Результати. Виокремлено ознаки розвитку територій, а саме: їх вплив на національну економіку загалом; раціональне використання різноманітних територіальних ресурсів за допомогою ефективних інституційних механізмів та інструментів управління; розвиток завжди пов’язаний із просторовою організацією території; в основі реального розвитку територій лежать партнерські відносини органів публічної влади, представників бізнесу та громадськості. Досліджено особливості еволюційних трансформацій та сучасний стан і специфіку державної регіональної політики України: від згладжування диспропорцій у регіональному розвитку і вирішення точкових хронічних проблем до соціально-економічної згуртованості і єдності країни та стійкого зростання рівня якості життя людини незалежно від того, де вона народилася, де проживає зараз і де буде проживати у майбутньому. Доведено, що децентралізація передусім обумовлена задекларованою державною регіональною політикою, яка визначає масштаби та темпи реформ, і що зв’язок між децентралізацією та розвитком територій є неоднозначним, оскільки в умовах нової державної регіональної політики проблеми інституційного забезпечення управління розвитком територій призводять до протиріч і дисбалансів, а саме: не завершено формування ієрархічної системи органів регіональної і місцевої влади; характерним є низьке залучення органів державної влади та органів місцевого самоврядування рівня району та регіону в процеси організації співробітництва територіальних громад; відсутня повноцінна система моніторингу впливів реформ на розвиток територій; неповноцінною є участь в моделі управління розвитком територій Агенцій регіонального розвитку; розвиток територій потребує не лише їх ефективного функціонування, а й гарантування економічної безпеки. Визначено, що для розвитку територій необхідні як результативність заходів державної регіональної політики, так і розвиток місцевих органів влади, оскільки сама децентралізаційна реформа буде сприйматися як розширення повноважень місцевої влади, а отже, і можливостей місцевих жителів розвивати, фінансувати та впроваджувати місцеву (локальну) політику.

Перспективи. В умовах реалізації нової державної регіональної політики перспективами подальших наукових розвідок є напрями удосконалення інституційного забезпечення управління розвитком територій.

Ключові слова: розвиток територій, державна регіональна політика, інституційні дисбаланси, інституційне забезпечення.

Біографії авторів

  • Григорій Монастирський, Західноукраїнський національний університет

    доктор економічних наук, професор,

    кафедра менеджменту, публічного управління та персоналу
  • Марина Волосюк, Національний університет кораблебудування ім. адмірала Макарова
    кандидат економічних наук, доцент, кафедра менеджменту

Посилання

Варналій З. С., Білик Р. Р. Інституційні засади та організаційні механізми політики регіонального розвитку: завдання реформ європейського зразка. Соц.-ек. проблеми сучас. періоду України. 2014. Вип. 3 (107). С. 3–11. URL: http://ird.gov.ua/

Бліщук К. Управління розвитком території: економічні аспекти. Ефективність державного управління. 2018. Вип. 1 (54). Ч. 2. С. 217–224. URL: http://www. lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/edu_54/fail/27.pdf

Пухир С. Т. Інституційне забезпечення формування та реалізації державної регіональної політики в Україні. регіональна економіка. 2014. № 2. С. 17–26.

Гринчук Ю. С., Коваль Н. В., Вихор М. В. Система інституційного забезпечення формування та реалізації державної регіональної політики в Україні: проблеми та напрями удосконалення. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 7. С. 23–30. URL: http://www.investplan.com.ua/

Войтик О. Є., Мазій Н. Г. Державне управління регіональним розвитком: моделі та особливості запровадження. Ефективність державного управління. 2018. Вип. 4 (57). Ч. 1. С. 69–79. URL: http://edu.lvivacademy.com/

Базилюк В. Б., Безпалько І.Р. Теоретичні основи структуризації інституційних впливів за просторовою ознакою. Економіка і суспільство. 2017. Вип. 13. С.176–179. URL: https://economyandsociety.in.ua/

Кльоба Т. Л. Суть та значення ендогенно-орієнтованого розвитку регіонів. Соц.-ек. проблеми сучас. періоду України. 2018. Вип. 1 (129). С. 46–52. URL: http://ird.gov.ua/

Маруняк Є. О. Просторовий розвиток України в глобальній візії. Вісник НАН України. 2020. № 4. С. 73–83. URL: https://files.nas.gov.ua/

Бузун О. Концепт інтегрованого розвитку самоврядних територій. Державне управління та місцеве самоврядування. 2018. Вип. 4 (39). С. 159–165. URL: http://www.dridu.dp.ua/

Бистряков І. К., Клиновий Д. В. Платформне забезпечення сталого просторового розвитку муніципальних утворень. просторовий розвиток територій: традиції та інновації : матеріали ІІ Міжнар. наук-практ. конф. (м. Київ, 26–27 листопада 2020 р.). Київ : ДКС Центр, 2020. С. 16–18. URL: http://iino.knuba. edu.ua/

Слюсаренко В. Є. Інституційне забезпечення функціонування механізму реалізації регіональної політики розвитку трьохстороннього партнерства. Економічний простір. 2018. № 132. С. 95–106. URL: http://www.prostir.pdaba. dp.ua/

Філиппова С. В., Волосюк М. В. Щодо питання нового етапу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2019. № 2 (8). С. 50–58. URL: https://economics.opu.ua/

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2015 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 21 липня 2006 р. № 1001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 р. № 385. URL: https://kmu.gov.ua.

Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2014 р. № 333-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/

Про добровільне об’єднання територіальних громад : Закон України в редакції від 14 травня 2020 р. № 157-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/

Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин : Закон України в редакції від 01.01.2017 р. № 79-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/

Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад : Закон України від 26.11.2015 р. № 837-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/

Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи : Закон України в редакції від 01.01.2017 р. № 71-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/

Закоморна К. Принцип муніципальної автономії як гарантія децентралізації публічної влади. підприємництво, господарство і право. 2021. № 2. С. 143– 147.

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021–2027 роки. Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 р. № 695. URL: https://www.kmu.gov.ua/

Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні від 30.10.2020 р. № 4298. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/

Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення додержання державних гарантій місцевого самоврядування та захисту його економічних основ від 24.02.2020 р. № 3118. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/

Сірик З. О. Проблеми та можливості співробітництва територіальних громад України. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 16. С. 102–107. URL: http:// www.investplan.com.ua/

Swianiewicz P. Які переваги насправді може створити адміністративно- територіальна реформа. URL: https://decentralization.gov.ua/

Тодорова О. Л., Лесик О. В. Агенції регіонального розвитку як складова інституційного забезпечення реалізації державної регіональної політики. Інвестиції: практика та досвід. 2021. № 13–14. С.72–78. URL: http://www. investplan.com.ua/

Волосюк М. В., Сіренко І. В. Економічна безпека територіальної громади в системі забезпечення її сталого розвитку. Економіка та держава. 2021. № 6. С. 105–109.

Завантаження

Опубліковано

2022-03-17

Номер

Розділ

НАЦІОНАЛЬНА ТА РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА

Як цитувати

Монастирський, Григорій, and Марина Волосюк. “Інституційні дисбаланси моделі управління розвитком території”. Вісник Економіки, no. 4, Mar. 2022, pp. 23–37, https://doi.org/10.35774/visnyk2021.04.023.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>