Траєкторія розвитку освітнього простору (стратегічний аспект)

Автор(и)

  • Олена Гаращук Державна служба якості освіти України
  • Віра Куценко Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України»

DOI:

https://doi.org/10.35774/visnyk2022.02.186

Анотація

Вступ. Активізація процесів європейської інтеграції України зокрема передбачає входження в європейський освітній простір, а це зумовлює необхідність вирішення освітньою системою цілої низки завдань. Серед яких: сприяти розвитку професійних схильностей та інтересів учнів і студентів, надаючи їм необхідний обсяг знань; допомогти учням обрати сферу професійної діяльності, яка відповідала б їхнім здібностям та можливостям і, водночас, оптимально співвідносилась з суспільними та особистісними інтересами, а також підготувати майбутніх фахівців до викликів, що можуть їх очікувати на сучасному ринку праці. Важливим тут є спрямованість на виховання творчої особистості, що здатна адаптуватись до змін, які відбуваються навколо неї. Всі ці процеси впливають на показники, що характеризують рівень розвитку освіти та стан середовища, в якому вони відбуваються. Як показує практика, зміни є, передусім, варіації зовнішнього середовища, що впливають зокрема і на діяльність закладів освіти.

 

Мета. Дослідження має за мету методологічне забезпечення посилення ролі освіти в забезпеченні позитивних соціально-економічних зрушень у розвитку країни через покращення підготовки конкурентоздатних фахівців з активним використанням оригінальних, творчих, інноваційних підходів і рішень.

Результати. Визначаються та розкриваються основні завдання, що постають наразі перед освітньою сферою. Охарактеризовано роль освіти в формуванні кадрового потенціалу країни та творчої особистості працівника діючого в умовах ринкової економіки. Висвітлюється сутність і важливість досягнення належних освітніх стандартів та єдності освітнього простору. Наводяться основні складові системи навчального процесу і принципи, дотримання яких сприяє підвищенню якості освітніх послуг. Обґрунтовуються основні складові траєкторії розвитку освіти в умовах глобалізації та європейської інтеграції нашої країни, а також підходи стосовно активного використання передового досвіду в цьому аспекті.

Перспективи. Стратегічний напрямок формування та розвитку траєкторії освітнього простору визначає перспективи подальших досліджень, що мають бути спрямовані на досягнення гармонійної збалансованості всіх аспектів підготовки працівників освітньої сфери. Безпосередньо, це передбачає вирішення завдань щодо забезпечення трансляції між поколіннями соціальних норм і правил та оптимізацію механізму соціально-нормативного контролю, а також реструктуризації інститутів професійної соціалізації і розширення автономії особистості в системі освіти, формування умов для забезпечення рівного доступу населення до освітніх закладів, активізації модернізації освіти та забезпечення постійного підвищення якості соціально-освітнього середовища як передумови інноваційного розвитку України.

Ключові слова: траєкторія, освітня сфера, передовий досвід, соціально- економічний розвиток.

Біографії авторів

  • Олена Гаращук, Державна служба якості освіти України
    доктор економічних наук, професор, начальник відділу комунікацій та міжнародного співробітництва
  • Віра Куценко, Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України»
    доктор економічних наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України, головний науковий співробітник відділу природно-техногенної та екологічної безпеки

Посилання

Адізес І. К. Управління змінами. Для досягнення найліпшого результату в бізнесі й повсякденному житті; пер. з англ. Т. Семигіна. Київ: Форс Україна, 2018. 400 с.

Статистичний щорічник України за 2020 рік. Державна служба статистики України. К., 2021. 455 с.

Кремень В. Г., Луговий В. І.,Саух П. Ю. Освіта і наука – основа інноваційного людського розвитку. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. Том 2, № 2. URL: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-14-3

Удовиченко В. П., Гаращук О. В., Куценко В. І. Соціальна складова сталої інноваційної економіки та технологічного суспільства; за наук. ред. В. І. Куценко. Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України». Чернігів: ПАТ «ПВК «Десна», 2021. 304 с.

Байденко В. И. Образовательный стандарт. Опыт системного исследования: моногр. Новгород: НовГУ им. Ярослава Мудрого, 1998. 440 с.

Соколов В. М. Основы проектирования образовательных стандартов (методология, теория, практический опыт). М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1996. 86 с.

Гаращук О. В., Куценко В. І. Якісна освіта – об’єднуюча сила української держави. Київ: Вид-во Європейського університету, 2020. 303 с.

Національна парадигма сталого розвитку України. М. А. Хвесик, О. М. Алимов, І. К. Бистряков та ін.; ред. Б. Є. Патон. Вид. 2-ге, перероб. і допов. Київ: Державна установа «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку Національної академії наук України» 2016. 71 с.

Куценко В., Кінаш І., Євтушенко Г. Соціальні домінанти як осередок розвитку територіальних громад на інноваційній основі (синергетичний аспект). Економіка природокористування і сталий розвиток. 2021. № 10 (29). С. 87-97.

Головня О. М. Державна політика соціального розвитку України в контексті забезпечення стабілізації економіки: (теорія, методологія, перспективи): моногр. Запоріжжя: Гельветика, 2017. 492 с.

Завантаження

Опубліковано

2022-07-30

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Гаращук, Олена, and Віра Куценко. “Траєкторія розвитку освітнього простору (стратегічний аспект)”. Вісник Економіки, no. 2, July 2022, pp. 186-9, https://doi.org/10.35774/visnyk2022.02.186.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають