Реформування освітньої сфери як науково-технологічна домінанта соціальної реконструкції суспільства

Автор(и)

  • Олена Гаращук Полтавський державний аграрний університет
  • Віра Куценко ДУ«Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України»

DOI:

https://doi.org/10.35774/visnyk2023.01.008

Анотація

Вступ. російське вторгнення в Україну є руйнівним чинником для соціально- економічного розвитку нашої держави. подоланню наслідків дії зазначеного чинника сприяє освітня сфера, що в нинішніх умовах передбачає необхідність її реформування на сучасних інноваційних засадах, яке сприяло би відповідній соціальній реконструкції українського суспільства.

Мета дослідження. Метою дослідження, якому присвячена стаття, є обґрунтування оптимальних підходів до реформування освіти в контексті поліпшення підготовки кадрів, успішне використання яких сприяло би подоланню загроз соціально-економічного розвитку України та соціальній реконструкції суспільства.

Методи дослідження. Для розкриття поставленої мети використано загальнонаукові та спеціальні методи наукового пізнання, серед яких методи аналізу та синтезу, системного аналізу, аналогій, економіко-статистичні методи.

Результати дослідження. розкрито небезпеки і загрози для розвитку не лише економіки, а й освіти України. Особлива увага приділена підготовці кадрів, що її рівень відображає індекс людського розвитку та якість людського капіталу. Також зазначається, що згідно з останніми показниками Україна суттєво відстає від США та багатьох європейських країн. Натомість реформування вітчизняної освітньої сфери дасть змогу подолати цю проблему. У зв’язку з цим наводяться шляхи та механізми підвищення якості освітніх послуг і покращення підготовки кадрів. підкреслюється, що в результаті вказаного підходу реформована освітня сфера забезпечить успішну реконструкцію українського суспільства.

Перспективи подальших досліджень. Надалі перспективним є дослідження проблем подальшого вдосконалення системи підготовки кадрів у напрямку динамічного розвитку реформованої освітньої галузі, що передусім передбачає забезпечення науково-технологічної домінанти та структури освітньої галузі, вдосконалення її відповідно до вимог інноваційного розвитку економіки й суспільства, а також формування сучасної системи безперервної освіти, яка охоплює всі ланки, в т. ч. перепідготовку кадрів, і може швидко адаптуватися до змін на ринку праці відповідно до вимог роботодавця.

Ключові слова: соціальна інфраструктура, гуманітарна катастрофа, індекс людського розвитку, модернізація освіти, модель навчальної діяльності освітнього працівника, домінанта.

Біографії авторів

  • Олена Гаращук, Полтавський державний аграрний університет

    доктор економічних наук,

    професор кафедри менеджменту ім. І. А. Маркіної
  • Віра Куценко, ДУ«Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України»
    доктор економічних наук, професор, головний науковий співробітник

Посилання

Трофимович В. Російська агресія проти України як загроза світовій системі безпеки. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Історичні науки. 2017. Вип. 26. С. 135–142.

Світова гібридна війна: український фронт : моногр. ; за заг. ред. В. П. Горбуліна. Київ : НІСД, 2017. 496 с.

Майборода О. Консолідація українського суспільства в умовах російської агресії: проблема пошуку оптимальних політичних рішень. Наукової записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. 2017. Вип. 5–6 (91-92). С. 138–157.

Звіт про прямі збитки інфраструктури від руйнування внаслідок військової агресії росії проти України станом на 1 вересня 2022 року. Вересень 2022. 41 с. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2022/10/Sep22_FINAL_Sep1_Damages- Report.pdf

Human Development Report 2015: Work for Human Development. United Nations. United Nations Development Programme (UNDR), 2016. 288 p.

Економічна енциклопедія : у 3 т. ; відп. ред. С. В. Мочерний. Т. 2. Київ : Видавничий центр «Академія». 2010. 848 с

Гаращук О. В., Куценко В. І. Інноваційний компонент соціальної безпеки – пріоритет розвитку України. Чернігів : ПАТ «ПВК «Десна», 2022. 160 с.

Куценко В. І. Соціальний вектор економічного розвитку : моногр. ; під наук. ред. д. е. н., проф., акад. НАН України Б. М. Данилишина. НАН України. Рада по вивч. продукт. сил України. Київ : Наукова думка, 2010. 736 с.

Чечель А. О., Тарасенко Д. Л., Сухова К. К. Реалії та перспективи розвитку соціальної сфери в умовах децентралізації. В зб.: Проблеми та перспективи розвитку державного управління в умовах реформування : колект. моногр. ; заг. ред. А.О. Чечель, Є.В. Хлобистов. Бельско-Бяла (Польща): Вища школа економіки та гуманітаристики, 2017. С. 272–287.

Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Збірник наукових праць Інституту соціології НАН України. 2016. Вип. 3(17). 547 с.

Статистичний щорічник України за 2020 рік; Державна служба статистики України. Київ, 2021. 455 с. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/ kat_u/2021/zb/11/Yearbook_2020.pdf

Мірошниченко О. Ю. Національна система кваліфікацій як засіб формування кваліфікаційних кадрів для базових галузей промисловості України / Проблема ефективного використання та професійно-технічної підготовки кадрів промислового сектору економіки України: доповіді міжнар. наук.-практ. конф. ; м. Київ, 28–29 лист. 2007 р.: у 2 т.; голова ред. кол. Б. М. Данилишин. Рада по вивч. прод. сил України НАН України, Конфедерація роботодавців України, Консорціум «Індустріальна група». Київ: РВПС України НАН України, 2008. Т. 1. С. 21.

Розвиток соціальної сфери України на шляху євроінтеграції. Шифр «Надія Маріуполю». 36 с. URL: https://knute.edu.ua/file/NjY4NQ==/b9ad27be2dc9ed496 44581f48c60abe8.pdf

Завантаження

Опубліковано

2023-04-25

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Гаращук, Олена, and Віра Куценко. “Реформування освітньої сфери як науково-технологічна домінанта соціальної реконструкції суспільства”. Вісник Економіки, no. 1, Apr. 2023, pp. 8-19, https://doi.org/10.35774/visnyk2023.01.008.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають