Міжнародна міграція студентів: сучасні тенденції та виклики для країн, що розвиваються

Автор(и)

  • Вікторія Адамик Національний університет «Львівська політехніка»
  • Христина Дячук Національний університет «Львівська політехніка»

DOI:

https://doi.org/10.35774/visnyk2023.01.080

Анотація

Вступ. Глобалізаційні процеси, що набули стрімкого розвитку в останні десятиліття, простежуються у всіх без винятку сферах суспільного життя. Відкриття кордонів, цифровізація, розвиток економіки, яка базується на знаннях, поглиблення економічної поляризації країн світу активізували таку форму міжнародних відносин, як освітня міграція. Студенти дедалі частіше обирають зарубіжні заклади освіти для здобуття нових компетенцій або отримання диплому про вищу освіту. Глобальні політичні й економічні турбуленції суттєво впливають на студентську міграцію, формують нову систему чинників і посилюють виклики для освітніх мігрантів з бідних країн.

Мета статті. Мета дослідження – визначити сучасні тенденції міжнародної міграції студентів з країн, що розвиваються.

Методи. Для досягнення мети статті було використано загальнонаукові підходи і методи: аналізу і синтезу, дедукції й індукції, порівняння, структурно- логічний метод, а також спеціальні й емпіричні методи – наукової абстракції, елементи SWОТ та компаративного аналізу.

Результати. Освітня міграція й міжнародна академічна мобільність студентів за своєю суттю є близькими, переважно тотожними поняттями. Однак міграція студентів може відбуватися під впливом дещо іншої системи чинників (екзогенних й ендогенних, глобальних і національних), адже передбачає не лише навчання у закордонних ЗВО, а й виїзд за кордон, пошук місця праці і постійного проживання. У статті наголошено, що серед факторів-мотиваторів саме покращення майбутнього матеріального становища завдяки отриманню якісної освіти у престижному університеті посідає чільне місце, адже це дає змогу отримати добре оплачувану роботу у розвинутій країні. Особливо це характерно саме для студентів з бідних країн, які не мають таких перспектив на батьківщині. Стримувальними чинниками є мовні й психологічні труднощі, брак коштів на навчання і проживання, логістичні й бюрократичні проблеми тощо. Викликами 20-х років ХХІ ст. є також пандемія коронавірусу і неспровокована російсько-українська агресія. Ці глобальні чинники спричинили суттєві зміни у міграційній політиці розвинутих країн, які є основними реципієнтами освітніх мігрантів, та погіршили економічні умови для міграції. Багато навчальних програм університетів передбачають онлайн- викладання для студентів-іноземців, а географія освітньої міграції дедалі більше зосереджується на групі найбільш безпечних і стабільних дестинацій.

Перспективи. подальші дослідження варто зосередити на пошуку шляхів підвищення ефективності програм міжнародної академічної мобільності в сучасних умовах глобальної нестабільності і розвитку технологій.

Ключові слова: освітня міграція, міжнародна академічна мобільність студентів, країни, що розвиваються, заклади вищої освіти, глобальні виклики.

Біографії авторів

  • Вікторія Адамик, Національний університет «Львівська політехніка»

    кандидат економічних наук, доцент,

    доцент кафедри менеджменту та міжнародного підприємництва
  • Христина Дячук, Національний університет «Львівська політехніка»
    бакалавр з міжнародних економічних відносин

Посилання

Бачинська М., Семів Л., Семів С. Аналіз освітніх міграційних процесів: регіональний аспект. регіональна економіка. 2020. № 4. C. 65–71.

Брензович К., Немеш Є. Міжнародна студентська міграція та її вплив на соціально-економічний розвиток країн. Економіка і суспільство. Вип. 10. 2017. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/15532

Крайчинська О., Маслова Ю. Академічна міграція та її вплив на соціальний розвиток країн (на прикладі національного університету «Острозька академія»). Pedagogy and Psychology of Sport. 2020; 6 (4): 138–150. URL: https://apcz.umk. pl/czasopisma/index.php/PPS/article/view/PPS.2020.06.04.013.

Беззубко Л., Топчій, К. Освітня міграція в Україні. Галицький економічний вісник. 2020. Том 65. № 4. С. 217–223. URL: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_ tntu2020.04.217

Choudaha, R. Three waves of international student mobility (1999-2020) Studies in Higher Education. 2020 URL: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0307507 9.2017.1293872

Стадний Є., Світящук І. Академічна міграція. Центр дослідження суспільства. CEOS, 2015, 31 с. URL: https://cedos.org.ua/system/attachments/files/000/000/050/ original/AcademicMigration_CSR.pdf?1404815631

Hawthorne, L. Demography, Migration and Demand for International Students. Globalisation and Tertiary Education in the Asia-Pacific. 2020. Hackensack, NJ: World Scientific, pp. 93-119. URL: https://scholars.wlu.ca/imrc?utm_source=scholars.wlu. ca%2Fimrc%2F25&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages

Марценко Н. Сучасний стан та тенденції освітньої міграції. Актуальні проблеми правознавства. 4 (24)/2020.

Олешко А. Ровнягін О. Сучасні тенденції міжнародної освітньої еміграції з України. Інвестиції: практика та досвід. № 3/2020.

Lanati, M., Tiele, R. International Student Flows from Developing Countries: Do Donors Have an Impact? (2019) EUI Working Paper RSCAS 2019/49, 32 pp. URL: https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/63603/RSCAS_2019_49. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tamang, M. K., Shrestha, M. Let me Fly Abroad: Student Migrations in the Context of Nepal. Research in Educational Policy and Management, 2021, 3(1), 1-18. URL:https://doi.org/10.46303/repam.2021.1

Deshmukh, V. P., Sankpal, S.V. Factors influences for migration of Indian students. Journal of Positive School Psychology. 2022, Vol. 6, No. 4, 381-386. URL: http:// journalppw.com

Abdullaeva N. (2020) Terminological and Theoretical Considerations of International Student Migration. In: Tertiary Student Migration from Central Asia to Germany. Springer VS, Wiesbaden. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-658-29020-7_2

Project Atlas Infographics 2020. Institute of International education, 2015-2020 URL: https://www.iie.org/en/Research-and-Insights/Project-Atlas/Explore-Data/ Infographics/

World Migration Report 2020. IOM, 2020. URL: https://worldmigrationreport.iom.int/ wmr-2020-interactive

Education at a glance 2022. OECD, 2022. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/ docserver/3197152b-en.pdf?expires=1674134424&id=id&accname=guest&check sum=9A5A5A516B8D5ADB9ED56BB053586334

Koprowski, E. What Does the Increase in International Student Mobility Mean for Higher Education? URL: https://www.keg.com/news/what-does-the-increase-in- international-student-mobility-mean-for-higher-education-1257

Browne, E. Evidence on education as a driver for migration. K4D Helpdesk Report. Brighton, UK: Institute of Development Studies, 2017. URL: https://assets.publishing. service.gov.uk/media/598086a0ed915d022b00003c/K4D_HDR Migration_and_ Education.pdf

Higher Education System Strength Rankings (HESS) 2022. URL: https://www. topuniversities.com/system-strength-rankings/2021

International College Students: Challenges and Solutions. URL: https://www. mghclaycenter.org/parenting-concerns/young-adults/international-college- students/

Fogarty, E. Behind the headlines, the federal budget reveals some good news for international education. Navitas insights, 2022. URL: https://insights.navitas. com/behind-the-headlines-the-federal-budget-reveals-some-good-news-for- international-education/

Завантаження

Опубліковано

2023-04-25

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Адамик, Вікторія, and Христина Дячук. “Міжнародна міграція студентів: сучасні тенденції та виклики для країн, що розвиваються”. Вісник Економіки, no. 1, Apr. 2023, pp. 80-93, https://doi.org/10.35774/visnyk2023.01.080.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>