МОНІТОРИНГ ЗАДОВОЛЕНОСТІ СПОЖИВАЧІВ ПІДПРИЄМСТВА: МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Микола Руденко к. е. н., доцент кафедри економіки та управління, Черкаський навчально-науковий інститут Державний вищий навчальний заклад “Університет банківської справи”

Ключові слова:

підприємство, моніторинг, задоволеність споживачів, ефективність, очікування клієнтів, лояльність

Анотація

Досліджено проблеми підвищення задоволеності споживачів підприємства. Зазначено, що аналітичними показниками побудови нової моделі менеджменту взаємовідносин зі споживачами продукції є “задоволеність” та “лояльність”. Доведено необхідність виявлення існуючого рівня лояльності клієнтів щодо продукції через моніторинг задоволеності споживачів підприємства, який має включати такі стадії: планування, проведення та поліпшення.

Проаналізовано кожну стадію процесу моніторингу, зокрема зауважено, що планування передбачає визначення способу одержання інформації щодо задоволеності споживачів, необхідних ресурсів та призначення відповідальної особи. Зазначено, що процес проведення включає чотири взаємопов’язані складові: встановлення очікувань споживачів; збір інформації щодо задоволеності клієнтів; аналіз зібраних даних; оцінювання задоволеності споживачів. Розглянуто всі складові проведення моніторингу, а саме: встановлення очікувань споживачів продукції складається з уподобання клієнтів, вимог нормативно-правових та регламентних документів, побажання споживачів; збір інформації щодо задоволеності клієнтів передбачає визначення характеристик продукції, умов її постачання на ринок та характеристики самого підприємства; аналіз зібраних даних охоплює ступінь задоволеності споживачів, тенденції лояльності за досліджуваний період, складові продукції, які суттєво впливають на вибір покупців, порівняння задоволеності споживачів з конкурентами, виявлення основних напрямів підвищення лояльності клієнтів. Зроблено висновок, що оцінювання задоволеності споживачів дасть змогу підприємству забезпечити відповідність зібраної інформації та ефективне її використання для усунення виявлених недоліків, а також перевірити об’єктивність вибору споживачів для дослідження та проаналізувати кількісну і якісну складові вибірки респондентів. Визначено, що на стадії поліпшення процесу моніторингу проводиться критичний аналіз вибору продукції та споживачів для проведення дослідження, перевірка опосередкованих показників задоволеності, виявляється оперативність подання інформації щодо задоволеності покупців у структурні підрозділи підприємства.

Обґрунтовано, що використання на практиці запропонованого алгоритму процесу моніторингу задоволеності споживачів дало змогу підприємству підвищити ефективність та результативність збору, обробки й оцінювання інформації щодо лояльності клієнтів. Зазначено, що отримана в процесі моніторингу інформація дає уявлення про причини невідповідності між очікуваннями споживачів та ступенем їх задоволеності продукцією підприємства.

Посилання

The Global Competitiveness Report 2015-2016 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www3.weforum.org/docs/gcr/2015-2016/Global_Competitiveness_ Report_ 2015-2016.pdf

Блэкуэлл Р Поведение потребителей /Р Блэкуэлл, П. Миниард, Дж. Энджел. - 10-е изд.; пер. с англ. - СПб.: Питер, 2007. - 944 с.

ГэмблП. Маркетинг взаимоотношений с потребителями /П. Гэмбл, М. Стоун, Н. Вудкок. - М.: ФАИР-ПРЕСС, 2002. - 512 с.

Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Ф. Котлер, К. Келлер. - 14-е изд. - СПб.: Питер, 2015.- 800 с.

Шварц П. Оцінка ступеня задоволеності споживача: Як дізнатися, що насправді думають люди / пер. з англ. Е. І. Дорошенко ; за наук. ред. Е. Е. Козлова. - Дніпропетровськ: Баланс Бізнес Букс, 2007. - 352 с.

Давтян В. Лояльность клиента: мифы и реальность / В. Давтян // Маркетинг и реклама. - 2006. - № 6. - С. 36-43.

Дубровская Е. С. Методы оценки удовлетворенности потребителей / Е. С. Дубровская//Методы менеджмента качества. - 2006. -№4.~ С. 26-30.

Богоявленський О. В. Управління лояльністю споживачів на вітчизняних і закордонних ринках як фактор підвищення конкурентоспроможності продукції/О. В. Богоявленський // Вісник економіки транспорту і промисловості. - 2011. - № 36. - С. 331-336.

Літовкіна О. О. Маркетингова стратегія моніторингу задоволення споживачів на основі індексу NPS (Net Promoter Score) / О. О. Літовкіна // Економічний вісник. - 2013. -№4.~ С. 133-138.

Наумова О. Е. Формування лояльності споживачів як стратегічний напрям менеджменту підприємства / О. Е. Наумова // Вісник Хмельницького національного університету. - Т. 4. - 2011. - № 6. - С. 171-174. - (Серія: Економічні науки).

Панченко М. О. Методика оцінки рівня задоволеності споживачів у харчовій продукції/ М. О. Панченко //Економіка харчової промисловості. - 2012. -№4 (16). - С. 57-60.

ДСТУ ISO 10004:2013 “Задоволеність замовників. Настанови щодо моніторингу та оцінювання” (ISO 10004:2012, IDT). - К.: Мінекономрозвитку України, 2014,- 24 с.

References

The Global Competitiveness Report 2015-2016. Retrieved from: http:// www3.weforum.org/docs/gcr/2015-2016/Global_Competitiveness_Report _ 2015- 2016.pdf.

Blekuell R., Miniard P., Endzhel Dzh. (2007). Povedeniy epotrebiteley[Consumer Behavior] (10th ed . /Transl.

from English). Saint Petersburg: Piter [in Russian],

Gembl P., Stoun M., VudkokN. (2002). Marketing vzaimootnosheniy s potrebitelyami [Marketing relation ships with consumers], Moscow: FAIR-PRESS [in Russian],

KotlerF., KellerK. (2015). Marketing menedzhment[Marketingmanagement](14th edition). Saint Petersburg: Piter [in Russian],

Shvarts P. (2007). Otsinka stupeniv zadovolenosti spozhyvacha: Yak diznatisya, chto naspravdi dumayut’ lyudy [Evaluation of customer satisfaction: How do I know that people actually think], (Translation from English E. I. Doroshenko under sci¬ence edited by E. E. Kozlov). - Dnepropetrovsk: Balance Business Books [in Ukrainian],

Davtyan V. (2006). Loyal’nost’ kliyenta: mify і real’nost’ [Customer Loyalty: Myths and Reality], Marketing і reklama - Marketing and Advertising, 6, 36-43 [in Russian],

Dubrovskaya E. S. (2006). Metody otsenki udovletvorennosti potrebiteley [Methods of assessing customer satisfaction]. Metody menedzhmenta kachestva - Methods of Quality Management, 4, 26-30 [in Russian],

Bohoyavlens’kyy О. V. (2011). Upravlinnya loyal’nistyu spozhivachiv na vitchiznyanikh і zakordonykh rynkakh yak faktor pidvyshchennya konkurentospromozhnosti produktsiyi [Managing customer loyalty in the domestic and foreign markets as a factor in increasing the competitiveness of products], Visnyk ekonomiky transportu і promislovosti - Journal of Transport Economics and Industry, 36, 331-336 [in Ukrainian],

Litovkina O. O. (2013). Marketynhova stratehiya monitorynhu zadovolennya spozhivachiv na osnovi indeksu NPS (Net Promoter Score) [The marketing strategy for monitoring customer satisfaction index based on NPS (Net Promoter Score)]. Ekonomichnyy visnyk- Economic Bulletin, 4,133-138 [in Ukrainian],

Naumova O. O. (2011). Formuvannya loyal’nosti spozhivachiv yak stratehichnyy napryam menedzhmentu pidpryyemstva [Building customer loyalty as a strategic enterprise management direction], Visnyk Khmel’nyts’koho natsional’noho universytetu. Seriya Ekonomichni nauky - Herald of Khmelnytsky National University. A series of economic science, 6, 171-174 [in Ukrainian],

Panchenko M. O. (2012). Metodyka otsinky urovnya zadovolenosti spozhivachiv u kharchoviy produktsiyi [Methods of assessing the level of customer satisfaction in food], Ekonomika kharchovoyi promyslovosti - The economy of the food industry, 4, 57-60 [in Ukrainian],

DSTU ISO 10004:2013 (2014). Zadovolenist’zamovnikiv. Nastanovy shchodo monitorynhu ta otsinyuvannya (ISO 10004:2012, IDT) [Satisfaction of customers. Guidelines for monitoring and evaluation (ISO 10004:2012, IDT)]. Kiev: Minekonomrozvytku Ukrayiny [in Ukrainian],

Завантаження

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА І УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ

Схожі статті

1-10 з 182

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.