ПРОДАЖ У СИСТЕМІ МАРКЕТИНГУ: ПРИРОДА, ФУНКЦІЇ ТА ВИДИ
Ключові слова:
продаж, збут, реалізація, маркетинг, функції продажу, класифікація продажу, ознаки класифікації продажу, структура продажуАнотація
Розглянуто сутність продажу, точки зору інших авторів на це питання. Зазначено, що викладені в літературних джерелах визначення мають певні неточності. Запропоновано власне визначення поняття продажу. Вказано на відмінність продажу від збуту та реалізації. Підкреслено, що він у ланцюгу від виробництва виробів і до їх надходження в розпорядження споживача виступає як перший етап, збут - відповідно як другий та реалізація замикає цей процес. Відзначено, що продаж відбувається між виробником і підприємствами-споживачами, виробником та посередницькими торговими організаціями і виробником та кінцевим споживачем (через власні фірмові магазини). Наголошено, що операції купівлі-продажу в середині каналів розподілу не є предметом продажу підприємства-виробника. Приділено увагу розгляду місця продажу в системі маркетингу, підкреслено його пріоритет. Зроблено висновок, що маркетингова діяльність підпорядкована цілям продажу, який визначає її зміст. Розкрито функції продажу, до яких належать задоволення потреб споживачів, повернення вартості затрачених підприємством ресурсів, використаних у процесі виробництва виробів, а також створення умов для успішного продовження його діяльності. Значне місце відведено розгляду класифікації продажу. Зазначено ознаки, за якими виділяються певні його види, це, зокрема, такі, як виконувані продажем функції, орієнтація продавців, тривалість контактів зі споживачами, етапність продажу та його розміри. Звернуто увагу на те, що малі продажі є простими, кількісно невеликими і здійснюються, як правило, за одну зустріч. Вказано переваги великих продажів, які передбачають встановлення з клієнтами тривалих взаємовідносин. Відзначено практичне значення цієї класифікації.
Посилання
Спиро Розан Л. Управление продажами / Л. Розан Спиро [и др.]. - М. : Изд. дом Гребенникова, 2007.
Що таке продаж (реалізація) товарів ? [Електронний ресурс]. - Режим доступу : Kodeksy.com.ua/dictionary/prodazh - realizatsiya tovariv.htm.
Волохов І. М. Управління продажем товарів та послуг [Електронний ресурс]/І. М. Волохов [та ін.]. - Режим доступу : Ukrdok.com.ua./text/24371/index-1html.
Сутність, форми та відмінності персонального продажу [Електронний ресурс]. - Режим доступу : Buklib.net/books/28181/.
Що таке збут товарів? [Електронний ресурс]. - Режим доступу : Slovopedia. org. ua/38/53399/379676. html.
Штефанич Д. Поведінка споживачів: навч. посіб. /Д. Штефанич, А. Лімансь- кий, С. Мартова [та ін.]. - Івано-Франківськ: ІМЕ “Галицька академія”, 2005.
Аллен П. Продажи / П. Аллен, Дж. Вуттен. - 5-е изд. - Питер : Санкт- Петербург, 2003.
Классификация продаж [Электронный ресурс]. - Режим доступа: vunivere uu > work 32230.
Лео Гоф. Продажи: ключевые факторы /Лео Гоф. - М.: РИНО, 2004.
Стивенс Нэнси Дж. Эффективные продажи, ориентированные на покупа¬теля / Дж. Нэнси Стивенс. - М.: Фаир-Пресс, 2002.
References
Spiro Rozan L. i dr. Upravlenie prodazhami [Sales Management]. Moscow: Izdatelskiy dom Grebennikova, 2007 [in Russian]
Shho take prodazh (realizatsiia) tovariv? [What is Sale (Realization) of Goods?], from http://kodeksy.com.ua/dictionary/prodazh - realizatsiya tovariv.htm [in Ukrainian]
Volokhov I.M. ta inshi. Upravlinnja prodazhem tovariv ta poslugh [Sales Manage¬ment of Goods and Services], from http://Ukrdok.com.ua./text/24371/index-1html [in Ukrainian]
Sutnist’, formy ta vidminnosti personaljnoho prodazhu [The Essence, Forms and Differences of personal Selling], from http:// Buklib.net/books/28181/ [in Ukrainian]
Shcho take zbut tovariv? [What is Sale of Goods?], from http:// slovopedia.org.ua/ 38/53399/379676.html [in Ukrainian]
Shtefanych D., Limanskyi A., Martova S. ta inshi.
Povedinka spozhyvachiv. Navchaljnyj posibnyk [Customer Behaviour. A course book]. Ivano-Frankivsk: IME “Galytska akademiia”, 2005 [in Ukrainian]
Allen P., Vutten Dzh. Prodazhi [Sales]. Saint-Petersburg: Piter, 2003 [in Russian]
Klassifikatsiia prodazh [Classification of Selling], from http://vunivere uu > work 32230 [in Russian]
Leo Gof. Prodazhi: klyuchevye factory [Sales: the Key Factors]. Moscow: RINO, 2004 [in Russian]
Stivens Nensi Dzh. Effektivnye prodazhi, orientirovannye na pokupatelya [Efficient Sales Aimed at Customers]. Moscow: Fair-Press, 2002 [in Russian]

