Діджиталізація бізнес-процесів: еволюція, тенденції та передумови

Автор(и)

  • Сергій Пімоненко Сумський державний університет
  • Олексій Люльов Сумський державний університет
  • Тетяна Пімоненко Сумський державний університет

DOI:

https://doi.org/10.35774/

Ключові слова:

Індустрія 4.0, Big Data, Індустрія 5.0, COVID-19, бізнес, трансформація, діджиталізація

Анотація

Вступ. Діджиталізація бізнес-процесів спровокувала перехід від традиційних методів управління до діджитал, що забезпечує підвищення ефективності надання та покращення якості послуг, виробництва товарів. У світлі глобальних факторів, таких як індустріалізація 4.0 і 5.0, а також пандемія Covid-19, дослідження їх впливу на діджиталізацію бізнес-процесів у Європейському союзі (ЄС) і Україні набуває особливої актуальності. Індустріалізація 4.0 та 5.0 визначають новий етап у розвитку економіки, що базується на інтеграції діджитал технологій у всі сфери діяльності підприємств.

Метою статті є аналіз впливу діджитал-трансформації на функціонування підприємств у сучасних умовах, систематизація переваг, недоліків та можливостей, що виникають унаслідок даної трансформації.

Методи. Для досягнення поставленої мети було використано бібліометричний аналіз для виявлення еволюції наукового ландшафту досліджень з проблематики діджиталізації бізнес-процесів; компаративний та бенчмаркінг-аналіз для виявлення тенденцій цифровізації бізнес-процесів в Україні та країнах ЄС; систематизації – для визначення переваг та недоліків діджиталізації бізнес-процесів.

Результати. Більшість українських компаній успішно впроваджують діджитал- ініціативи для оптимізації виробничих процесів, покращення комунікації з клієнтами та партнерами, а також для впровадження нових діджитал-продуктів та послуг. Населення також стає більш діджитал орієнтованим. Домогосподарства все частіше використовують діджитал інструменти для планування бюджету, покупки товарів та послуг в Інтернеті, здійснення фінансових операцій та управління домашніми пристроями через мобільні додатки. Загалом, діджиталізація бізнес- процесів стає відповіддю на сучасні виклики та вимоги ринку, надаючи бізнес- процесам більшу конкурентоспроможність, ефективність та гнучкість. Вона відкриває нові можливості для підприємств у всіх галузях, а також сприяє розвитку суспільства та покращенню якості життя населення.

Перспективи подальших досліджень у сфері діджиталізації бізнес-процесів включають аналіз впливу штучного інтелекту та машинного навчання на автоматизацію та інновації, вивчення економічних та соціальних наслідків діджиталізації, а також дослідження проблем кібербезпеки та захисту даних. Особливу увагу слід приділити інтеграції цифрових технологій у малий та середній бізнес і вивченню міжнародного досвіду для адаптації кращих практик в Україні. Важливим аспектом є також дослідження екологічних переваг діджиталізації для сталого розвитку.

Біографії авторів

  • Сергій Пімоненко, Сумський державний університет

    аспірант, кафедра маркетингу

  • Олексій Люльов, Сумський державний університет

    професор, доктор економічних наук, кафедра маркетингу

  • Тетяна Пімоненко, Сумський державний університет

    професор, доктор економічних наук,

    кафедра маркетингу

Посилання

Kohtamäki, M., Leminen, S., & Parida, V. (2024). Conceptualizing digital business models (DBM): Framing the interplay between digitalization and business models. Technovation, 133, 103013.

Kwilinski,A., Lyulyov, O., & Pimonenko, T. (2023). Unlocking sustainable value through digital transformation: An examination of ESG performance. Information, 14(8), 444.

Chen, Y., Xu, S., Lyulyov, O., & Pimonenko, T. (2023). China’s digital economy development: Incentives and challenges. Technological and Economic Development of Economy, 29(2), 518-538.

Ha, L. T., Hanh, P. T. N., Hang, N. T. T., Khanh, H. D., Phuong, L. L., & Van Hop, H. (2024). Is digital business an enabler of enhanced entrepreneurship? An empirical investigation of European countries. Journal of International Entrepreneurship, 1-23. URL: https://doi.org/10.1007/s10843-024-00350-z.

Goldfarb, B., Kirsch, D., & Miller, D. A. (2007). Was there too little entry during the dot com era?. Journal of Financial Economics, 86(1), 100-144.

Kinal, J., & Kinal, M. (2022). Information as a Factor Regulating and Deregulating Markets. A Case Study of the Dot. Com Crisis, the Lehman Brothers Crisis and the Sars-Cov2 Pandemic. Studies in Logic. Grammar and Rhetoric, 67(1), 425-440.

Sharma, G. D., Kraus, S., Talan, A., Srivastava, M., & Theodoraki, C. (2023). Navigating the storm: the SME way of tackling the pandemic crisis. Small Business Economics, 1-21.

Bonekamp, M., & Schaatsbergen, N. (2020). Transfer Pricing of Financial Transactions and the Impact of COVID-19. International Transfer Pricing Journal, 27(4), 1-10

Ghobakhloo, M. (2020). Industry 4.0, digitization, and opportunities for sustainability. Journal of cleaner production, 252, 119869.

Xu, X., Lu, Y., Vogel-Heuser, B., & Wang, L. (2021). Industry 4.0 and Industry 5.0— Inception, conception and perception. Journal of manufacturing systems, 61, 530- 535

Lazić, A., Milić, S., & Vukmirović, D. (2024). The Future of Electronic Commerce in the IoT Environment. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 19(1), 172-187.

Fakieh, B., & Happonen, A. (2022). Exploring the social trend indications of utilizing e-commerce during and after COVID-19’s hit. Behavioral Sciences, 13(1), 5.

Cenamor, J., Parida, V., & Wincent, J. (2019). How entrepreneurial SMEs compete through digital platforms: The roles of digital platform capability, network capability and ambidexterity. Journal of Business Research, 100, 196-206.

Sharif, A., Kocak, S., Khan, H. H. A., Uzuner, G., & Tiwari, S. (2023). Demystifying the links between green technology innovation, economic growth, and environmental tax in ASEAN-6 countries: The dynamic role of green energy and green investment. Gondwana Research, 115, 98-106.

Contini, G., Peruzzini, M., Bulgarelli, S., & Bosi, G. (2023). Developing key performance indicators for monitoring sustainability in the ceramic industry: The role of digitalization and industry 4.0 technologies. Journal of Cleaner Production, 414, 137664.

Eurostat. (2024). Individuals - internet activities. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/ databrowser/view/isoc_ci_ac_i/default/table?lang=en.

Державна служба статистики України. (2024). URL: https://www.ukrstat.gov.ua.

Eurostat. (2024). Cloud computing services by NACE Rev.2 activity. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ISOC_CICCE_USEN2 custom_4656326/default/line?lang=en.

Gartner, J., Maresch, D., & Tierney, R. (2024). The key to scaling in the digital era: Simultaneous automation, individualization and interdisciplinarity. Journal of Small Business Management, 62(2), 628-655.

Tortorella, G. L., Saurin, T. A., Fogliatto, F. S., Tlapa Mendoza, D., Moyano-Fuentes, J., Gaiardelli, P., ... & Macias de Anda, E. (2024). Digitalization of maintenance: exploratory study on the adoption of Industry 4.0 technologies and total productive maintenance practices. Production Planning & Control, 35(4), 352-372.

Affandi, Y., Ridhwan, M. M., Trinugroho, I., & Hermawan, D. (2024). Digital Adoption, Business Performance, and Financial Literacy in Ultra-Micro, Micro, and Small Enterprises in Indonesia. Research in International Business and Finance, 102376.

Barbosa, B., Saura, J. R., & Bennett, D. (2024). How do entrepreneurs perform digital marketing across the customer journey? A review and discussion of the main uses. The Journal of Technology Transfer, 49(1), 69-103

Kürpick, C., Rasor, A., Scholtysik, M., Kühn, A., Koldewey, C., & Dumitrescu, R. (2023). An Integrative View of the Transformations towards Sustainability and Digitalization: The Case for a Dual Transformation. Procedia CIRP, 119, 614-619.

Koomsap, P. (2023, November). The complex reality of modularization–towards an approach for a business-driven modularization of smart products. In Leveraging Transdisciplinary Engineering in a Changing and Connected World: Proceedings of the 30th ISTE International Conference on Transdisciplinary Engineering, Hua Hin Cha Am, Thailand, July 11-14, 2023 (Vol. 41, p. 52). IOS Press.

Schuh, G., Stich, V., Hicking, J., Kaminski, L., Engländer, J., & Majchrzak, A. (2021). Identification of Cyber Security Risks in Subscription-based Business Models for Manufacturing Companies and Derivation of Suitable Measures. ESSN: 2701-6277.

Koldewey, C., Gausemeier, J., Dumitrescu, R., Evers, H. H., Frank, M., & Reinhold, J. (2021). Development Process for Smart Service Strategies: Grasping the Potentials of Digitalization for Servitization. In Digitalization: Approaches, Case Studies, and Tools for Strategy, Transformation and Implementation (pp. 205-237). Cham: Springer International Publishing.

Joel, O. S., Oyewole, A. T., Odunaiya, O. G., & Soyombo, O. T. (2024). The impact of digital transformation on business development strategies: Trends, challenges, and opportunities analyzed. World Journal of Advanced Research and Reviews, 21(3), 617-624.

Завантаження

Опубліковано

2024-11-23

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Пімоненко, Сергій, et al. “Діджиталізація бізнес-процесів: еволюція, тенденції та передумови”. Вісник Економіки, no. 3, Nov. 2024, pp. 232-45, https://doi.org/10.35774/.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

Схожі статті

1-10 з 138

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.